Sweco leder EU-projekt om vätgastankstationer för bränslecellsbilar

Bränslecellsfordon drivna med vätgas är ett bra alternativ för  att nå nollutsläpp och EU vill nu säkerställa möjligheten att färdas med dessa  fordon inom Europa. Sweco har fått i uppdrag att ansvara för teknisk  integrering, kommunikation och projektledning för projektet HIT-2-corridors.  Projekt finansieras av EU:s Trans-European Transport Network (TEN-T) med 6,8  miljoner euro.

Toyota och Volkswagen har nyligen meddelat att de inom kort introducerar serieproducerade bränslecellsbilar på den europeiska marknaden. Hyundai sålde bränslecellsbilar i Sverige redan under våren 2014. Det finns nu ett stort behov av att öka antalet och länka samman vätgastankstationer i Europa. Vätgasföretag är redo att bygga fler tankstationer för att möjliggöra för dessa fordon att rulla mellan Europas större städer.

– Genom detta projekt visar Sweco sin breda expertis och sitt engagemang inom hållbara transporter och fordonsteknologi för nollutsläpp. Projektet kommer att tredubbla antalet tankstationer för vätgas i Sverige, säger Geert Schaap, projektledare på Sweco.

Som en del i HIT-2-Corridors kommer tre nya tankstationer att byggas under 2015; en i Stockholm, en i Göteborg och en i Voikoski i Finland. Tankstationerna är lokaliserade längs två av EU utsedda och strategiskt viktiga transportkorridorer, för att säkerställa möjligheten till resor inom Europa med fordon drivna av vätgas.

Övriga samarbetspartners i projektet är; AGA Gas AB (Sverige), Woikoski Oy (Finland), Riga kommun (Lettland), Infrastruktur- och miljöministeriet (Nederländerna), HyER (Hydrogen Fuel Cells and Electro-mobility in European Regions) (Belgien), Vätgas Sverige (Sverige), Motor Transport Institute (Polen) och WaterstofNet (Belgien).

För ytterligare information kontakta:
Geert Schaap, projektledare, 08-695 63 24, geert.schaap@sweco.se