Sweco mäter bränslehögar med radiostyrt flygplan

Alla bolag som hanterar biobränsle stöter varje år på samma fråga – hur mycket är lagren egentligen värda? Det gjorde även Umeå Energi men i år valde man en annan mätmetod än tidigare för att beräkna värdet.

Swecos GIS-konsulter mätte nämligen volymerna av Umeå Energis biobränslelager med hjälp av ett radiostyrt flygplan med inbyggd kamera.

– Det här ger en betydligt bättre bild av värdet. För vår del kan det handla om differenser på hundratusentals kronor jämfört med tidigare mätmetoder, säger Lars Wikman, bränslechef på Umeå Energi.

Under flygfärden tar kameran 250-300 bilder som sedan bearbetas i GIS-programvara för att skapa en 3D-modell av högen. Planets rutt programmeras i förväg på plats via en bärbar dator och laddas upp i planets autopilot. Piloten styr planet både vid start och vid landning medan autopiloten sköter flygningen under fotograferingen.

Jämfört med andra mätmetoder för volymuppskattning som till exempel laserscanning och GPS-mätning för hand är den här metoden både säkrare och mindre tidskrävande. Dessutom blir höjdmodeller och foton mycket detaljerade.

– Det finns många områden där volymberäkning med flygplan är en oslagbar mätmetod. Förutom biobränslelager kan den med fördel användas vid vägprojektering, i gruvindustrin och hos företag som sysslar med deponi- och avfallsverksamhet, säger Lars Björk, GIS-konsult och pilot på Sweco.

Fakta

Flygplanet är utvecklat av det svenska företaget Smartplanes i Skellefteå och mäter enbart 1,2 meter mellan vingspetsarna och väger runt 1 kilo. Man flyger på cirka 150 – 200 meters höjd med en hastighet av 15 meter i sekunden och tar bilder med en vanlig digitalkamera.