<!– wp:acf/content-blocks {
"id": "block_600aed39bf2c5",
"name": "acf\/content-blocks",
"data": {
"background_color": "block–lightgray",
"_background_color": "field_600038d54a83a",
"content_blocks_0_content": "
Ny rapport: Så kan kommunerna planera för växande e-handel
Svensk e-handel dubbleras var femte år, och utvecklingen beräknas fortsätta. I ett uppdrag för Huddinge kommun har Sweco tagit fram rekommendationer som visar hur kommuner kan planera för att hantera e-handelsutvecklingen. En rekommendation är att bygga särskilda hubbar för e-handel som gör distributionen till slutkonsumenten effektiv.
Allt fler kommuner uppmärksammar e-handelns framväxt, men få vet hur den kommer att påverka stadsplaneringen. En av slutsatserna i Swecos rapport ”E-handelns konsekvenser på Huddinge kommuns samhällsplanering” är att växande kommuner inte behöver planera för butikslokaler i samma omfattning som tidigare. I stället kan kommuner behöva planera in nya funktioner, bland annat särskilda hubbar för e-handel. Hubbarna ligger storleksmässigt mellan dagens ombud och större handelsterminaler.
– Poängen med hubbar är att korta avståndet för det sista transportledet fram till slutkunden, den så kallade last mile, som anses vara den dyraste, minst effektiva och mest förorenade delen i e-handelskedjan. Dessutom åstadkommer en hubb snabbare leveranser och möjligheter till samfraktning. På det sättet tar kommuner större roll i logistikfrågorna där en av de viktigaste aspekterna är att utnyttja befintlig infrastruktur resurseffektivt, säger Henrik Karlsson, trafikplanerare och rapportförfattare, Sweco.
I rapporten rekommenderar Sweco
- en bostadsplanering som skapar effektivare interndistribution, till exempel tillfälliga utrymmen för lastning och lossning, leveransboxar i entréplan och smarta dörrar.
- etablering av leveransskåp på skolor, äldreboenden, offentliga ytor som hållplatser och offentliga byggnader.
- ge plats för fler ombud på allmänna ytor, för att underlätta för konsumenter att hämta paketen där utan att behöva göra en extra bilresa.
- kapaciteten för avfallshantering behöver ses över, särskilt för bostäder, då en ökande e-handel ger mer emballage.
Dessa rekommendationer kan användas av kommuner exempelvis inför markanvisningar samt inför nystartade detaljplaner.
– Andelen e-handel ökar snabbt, vilket på olika sätt får konsekvenser för den fysiska samhällsplaneringen. Det är viktigt att vi som kommun är förutseende inför vad förändrade handelsmönster och konsumentbeteenden kan medföra. Vi behöver en större kunskap om de förändringar vi står inför och ta höjd för dem i vår samhällsplanering. Handeln är en stor och betydelsefull bransch i Huddinge och därför har det känts viktigt att ta fram denna rapport som ger oss större insikt i hur vi behöver arbeta för att möte framtidens sätt att handla, säger Agneta Persson Hellsten, företagslots, Huddinge kommun.
Fler rekommendationer och vidare läsning finns i Urban Insight-rapporten Signed, Sealed, Delivered–Analysing the Impact of E-commerce on Urban Area.
För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Karlsson, trafikplanerare, Sweco, 073 072 24 05, henrik.s.karlsson@sweco.se
Agneta Persson Hellsten, företagslots Huddinge kommun, 08-535 313 92, agneta.persson-hellsten@huddinge.se
”,
”_content_blocks_0_content”: ”field_5f8060acc98da”,
”content_blocks_0_buttons_alignment”: ”buttons-wrapper–left”,
”_content_blocks_0_buttons_alignment”: ”field_5f8061b1d6330”,
”content_blocks_0_buttons”: ””,
”_content_blocks_0_buttons”: ”field_5f8061b3d6331”,
”content_blocks”: [
”one-column”
],
”_content_blocks”: ”field_5f806033c98d7”
},
”mode”: ”auto”
} /–>