0 av 0 för ""

Sista ansökningsdatum

20231130

Verksamhetsområde

Digital Services

Län

Stockholms län

Erfaren och affärsmässig BIM- och informationssamordnare till Stockholm

Vill du arbeta flexibelt med smarta och hållbara lösningar i byggbranschen inom BIM och informationssamordning? Vi söker nu dig som är erfaren inom BIM- och informationssamordning och som brinner för mötet med kunder och kollegor!

Vilka är vi?
Vi är 350 personer med teknisk kompetens och som brinner för innovativa lösningar. Vi är BIM:are, data- och informationssamordnare, utvecklare, geodataexperter, GIS:are, FME-experter, informationssäkerhetsspecialister, IT-projektledare och andra tekniska specialister och ledare. Tillsammans utgör vi Digital Services, som är en del utav Sweco, som har 50 kontor landet över. Vi har därmed stora interna nätverk där vi delar erfarenheter och kompetens mellan kontor och även över landsgränser. Varje kontor har sin unika tillhörighet, med frukostar, aktiviteter, AW:s och andra roliga saker för att lära känna varandra bättre och för att ha roligt tillsammans!

I Stockholm är vårt kontor placerat med vacker utsikt över Kungsholmen och även i Uppsala sitter vi centralt placerat i en fin kontorsmiljö.

Vårt företag
Vi jobbar med hela kedjan av samhällsplanering och utvecklar samhällen så att de blir bättre och för både oss och kommande generationer. Som företag satsar vi på ett ständigt lärande med bra kompetensutveckling och interna utvecklingsmöjligheter för chansen att växa och tycka att arbetet är roligt och lärorikt. Vi är en flexibel arbetsplats som värderar att må bra på jobbet med en sund balans mellan arbete och fritid.

Som företag arbetar vi aktivt med hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Det betyder bland annat att vi arbetar enligt FN:s hållbarhetsmål, att vi finns med på den gröna listan över jämställda börsbolag och att vi rekryterar kompetensbaserat.

Din framtida roll
Som BIM- och informationssamordnare kan du i hög grad själv styra dina dagar själv. Vi arbetar i stöttande team där vi vill ta vara på just dina kompetenser och styrkor. Du kan arbeta i bygg- och infrastrukturprojekt i Swecos egna projekteringsuppdrag eller i beställarorganisationer som expertstöd. Du kan också arbeta med förvaltande organisationer och med deras processer, information och handlingar. Vi arbetar allt från att definiera processer och systemstöd för projektstyrning till Informations- och BIM-samordning. Därav är rollen bred och kan innebära stor variation beroende på din förmåga och intresse.

Exempel på roller:

  • BIM-strateg
  • BIM-samordnare
  • Informationssamordnare/Datasamordnare

Exempel på arbetsuppgifter:

  • BIM-samordning
  • Ta fram krav för digital information till exempel modeller, ritningar och dokument
  • Ta fram och tillämpa rutiner för leveranser och kvalitetssäkring
  • Administrera system för dokumenthantering och ärenden
  • Utbilda och implementera gemensamma arbetssätt

Dina erfarenheter och kunskaper
Vi söker i första hand dig som antingen har erfarenhet från BIM- och informationssamordning eller datasamordning i motsvarande roller eller dig som jobbat med projektering, produktion eller förvaltning några år och mer vill gå över mot en samordnande roll. Du bör ha en stark teknisk kompetens gällande CAD-/BIM-programvaror och ha god förståelse för processer inom bygg- och anläggningsbranschen. Vi söker dig som;  

  • Har minst 4 års erfarenhet från branschen och frågeställningar kring VDC/BIM/CAD/Dokumenthantering/Digitalisering med olika intressenter, i byggprocessens olika skeden
  • Ha ett stort fokus på att utföra kundmöten samt kunna utveckla kundrelationer och bygga kundnätverk för sälja in uppdrag till dig och dina kollegor.
  • Har förståelse och kan medverka i byggprocessens alla faser från förstudie, projektering och produktion till drift och förvaltning för att hjälpa kunden att utveckla sina arbetssätt.
  • Har kunskap i att skriva styrande dokument för VDC/BIM/CAD/Dokumenthantering/Digitalisering
  • Kan stötta projekten i att kvalitetssäkra arbetet och effektivisera processer
  • Ha kunskap inom projektering och samordning exempelvis Revit, AutoCAD, Navisworks, Solibri
  • Har kunskap inom systemstöd för hantering av dokument och filer exempelvis SharePoint, Byggnet, BIM360/ACC, ProjectWise
  • Har kunskap inom plattformar som underlättar under byggtiden exempelvis Dalux, StreamBIM, BlueBeam, Trimble Connect
  • Har relevant utbildning eller arbetslivserfarenhet inom något av våra kompetensområden
  • Har erfarenheter och förståelse av konsultrollen

Som person behöver du ha en förmåga att se helheten, vara kommunikativ, driftig, strukturerad och ha en bra planeringsförmåga. För rollen behöver du även kunna göra dig förstådd i tal och skrift på svenska och engelska.

Ansökan
Vi går igenom samtliga ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Vi återkopplar till samtliga sökande efter avslutad rekryteringsprocess. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontakta oss
Vill du höra mer om tjänsten och hur vi jobbar i gruppen? Välkommen att kontakta:

Sarah Nimfelt
Gruppchef BIM- och informationssamordning
sarah.nimfelt@sweco.se
070-145 79 31

Klas Torstensson
Gruppchef BIM- och informationssamordning
klas.torstensson@sweco.se
070-311 08 04

Jesper Persson
Gruppchef BIM- och informationssamordning
jesper.persson@sweco.se
070-607 73 41

Hans Lif (Uppsala)
Gruppchef BIM- och informationssamordning
hans.lif@sweco.se
076-806 60 48

Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Tillsammans med våra kunder utvecklar våra 21 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter lösningar för att hantera urbaniseringen, ta vara på digitaliseringens möjligheter och göra framtidens samhällen mer hållbara. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 24 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.