Sista ansökningsdatum

20251113

Verksamhetsområde

Digital Services

Län

Västra Götalands län

Erfaren portal- och informationssamordnare till Sweco i Göteborg

Vill du ha variation i dina uppdrag och goda förutsättningar för att växa med uppgiften? Vill du bidra till hållbar samhällsutveckling för kommande generationer? Då är Sweco arbetsplatsen för dig! Var med och förändra samhället – på riktigt!

Vi söker nu en erfaren portal- och informationssamordnare till denna spännande roll inom portalkonfiguration och förvaltning! 

Vilka är vi och vad gör vi?
Vi är ett team på 14 personer som tillsammans med våra ca 300 kollegor utgör Digital Services på Sweco. Vi arbetar med smarta tekniklösningar för att göra samhällen och städer mer hållbara och bättre, för oss och kommande generationer. Vi arbetar med den senaste tekniken på marknaden och hjälper bland annat kunder med digital utveckling genom att ta fram strategier och arbetssätt för digital projekthantering. Vi är BIM:are, data- och informationssamordnare, utvecklare, geodataexperter, GIS:are, FME-experter och IT-projektledare och andra tekniska specialister och ledare.

Sweco är en flexibel arbetsplats och du kan i stor utsträckning själv styra över ditt arbete. Vi satsar på ett ständigt lärande med kontinuerlig kompetensutveckling och interna utvecklingsmöjligheter för chansen att växa och tycka att arbetet är roligt och lärorikt. Vi värderar också att må bra på jobbet med en sund balans mellan arbete och fritid.

Som företag arbetar vi aktivt med hållbarhet, jämställdhet och mångfald. Det betyder bland annat att vi arbetar enligt FN:s hållbarhetsmål, att vi finns med på den gröna listan över jämställda börsbolag och att vi rekryterar kompetensbaserat.

Din framtida roll
Som portal- och informationssamordnare arbetar du i bygg- och anläggningsprojekt, antingen i Swecos egna projekteringsuppdrag eller i beställarorganisationer som expertstöd. Du kan också arbeta med förvaltande organisationer och med dess processer, information och dokumentation. Ditt arbete kommer att kunna variera beroende på projektens storlek, på ditt intresse samt på din tidigare efterfarenhet. Det finns därmed stor möjlighet att själv vara med och utforma och påverka roller. Vi arbetar med allt från att definiera processer och systemstöd för projektstyrning till informations- och BIM-samordning.

Exempel på arbetsuppgifter

  • Starta projekt i kundernas projektsystem vid projektstart
  • Lägga till korrekt dokumentation från kundernas digitala arkiv till projektsystemet som underlag för projektering vid projektstart  
  • Inhämta dokumentation till kundernas digitala arkiv vid projektavslut och förvaltningsändringar  
  • Hantera mappstruktur, metadata, versionshantering och strukturer i kundernas digitala arkiv  
  • Kontinuerligt genomföra kvalitetskontroller och åtgärda brister i kundernas originalhandlingar. 
  • Hantera inkommande dokumentation och ge stöd vid uppladdning när kunder köper nya fastigheter och anläggningar  
  • Hantera utgående dokumentation om kunder avyttrar fastigheter och anläggningar  
  • Expertstöd i säljuppdrag, anbudsarbeten och förstudier 
  • Leta nya kunder, möjligheter och affärer avseende portal- och informationssamordning samt visa ett utåtriktat intresse vid möte med befintliga kunder för en ständig utveckling 
  • Portalkonfiguration vilket innebär att hjälpa kunder med konfiguration, uppgradering och implementering av egenutvecklade system eller system kunden besitter 
  • Hålla workshops och utbildningar för att identifiera kundens behov och tillsammans med kollegor ta fram lämpliga lösningar 
  • Utveckla och förädla befintliga kunders verksamhet inom dokument- och informationshantering 

Den vi söker – är det du?
Vi söker dig med relevant utbildning och minst fyra års erfarenhet från branschen. Vi tror att du har arbetat med frågeställningar gällande dokumenthantering/digitalisering med olika intressenter, i byggprojektens alla skeden – från förstudie, projektering, produktion till överlämning och förvaltning. Du har troligtvis en stark teknisk kompetens gällande portaler för dokument- och informationshantering, programvaror och/eller erfarenhet från informationsflöden och processer inom bygg- och anläggningsbranschen. Du förväntas kunna söka egna uppdrag samt utveckla och bibehålla kundrelationer i rollen som konsult. Som person tror vi du är initiativrik, engagerad och har en förmåga att kunna se helheten. Du måste också kunna kommunicera tydligt, planera, strukturera och effektivisera arbete med hjälp av processer och verktyg.

  • Erfarenhet av att stötta projekt att kvalitetssäkra sitt arbete genom att tillämpa överenskomna arbetssätt och sträva efter ständig förbättring och effektivisering
  • Erfarenhet att leda andra och vana av att planera och leda möten
  • Goda kunskaper i Office-paketet och hantering av dokument i PDF
  • Erfarenhet av dokumenthanteringssystem som till exempel SharePoint, Webforum, Byggnet eller ProjectWise
  • Goda kunskaper i AutoCAD och Revit
  • Du uttrycker dig väl på både svenska och engelska, i både tal och skrift.

Meriterande:

  • Kunskap om digitala verktyg såsom FME, Navisworks, Solibri, Cadium, Chaos Desktop samt erfarenhet av projektering eller projektledning i stora byggprojekt
  • Kunskap om olika branschstandarder för strukturering av information, till exempel SIS Bygghandlingar, BEAst, nationella riktlinjer och/eller CoClass

Ansökan
Vi går igenom ansökningar löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdag. Vi tar inte emot ansökningar via mejl, utan hänvisar till ansökningsformuläret nedan. Vi återkopplar till samtliga sökande efter avslutad rekryteringsprocess. 

Kontakta oss
Vill du höra mer om tjänsten och hur vi jobbar i gruppen? Välkommen att kontakta gruppchef Emelie Emelvik på 073-364 33 43 eller emelie.emelvik@sweco.se.

Vill du vara med och forma framtiden? 
Då ser vi fram emot din ansökan!

På Sweco vill vi vara en arbetsplats präglad av mångfald. Vi tror att fler perspektiv breddar vår förmåga att fortsätta nå våra mål och eftersträvar mångfald i våra rekryteringsprocesser.

Sweco planerar och utformar morgondagens hållbara samhällen och städer. Med den samlade kunskapen hos våra 23 000 arkitekter, ingenjörer och andra experter arbetar vi tillsammans med våra kunder för att möjliggöra den gröna omställningen, maximera digitaliseringens potential och stärka samhällets motståndskraft. Sweco är Europas ledande konsultföretag inom arkitektur och teknik med en omsättning på cirka 31 miljarder SEK under 2024. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. www.swecogroup.com.