Sweco leder bygget av en tunnel mellan polska öar

17 september 2018

Sweco har fått i uppdrag att leda arbetet med byggnationen av en tunnel under floden Świna i Polen. Tunneln kommer att knyta samman Usedom och Wolin, och därmed förbättra kommunikationen och driva tillväxt i regionen.

Uppförandet av en undervattenstunnel mellan öarna i Świnoujście kommer att minska restiden kraftigt, vilket gynnar alla som reser eller bor i regionen. Tunneln kommer att vara ungefär 3,2 kilometer lång.

“Det är en investering som är viktig och efterlängtad, inte bara för de som bor i området, utan för alla som dagligen reser längs denna rutt. Den nya förbindelsen mellan de två öarna kommer att medföra bättre tillgänglighet, väsentligt kortare restider och öka tillväxten i regionen. Jag är övertygad om att Sweco, med vår kunskap och erfarenhet, kommer att kunna genomföra detta projekt på ett framgångsrikt sätt”, säger Maciej Chrzanowski, chef för Sweco Consulting i Polen.

Ordervärdet överstiger 4 miljoner euro. Projektet påbörjas direkt och förväntas färdigställas under andra halvåret 2022.

Maciej Chrzanowski, chef Sweco Consulting i Polen, +48 61 864 93 00, Maciej.Chrzanowski@sweco.pl

Johnny Nylund, presschef, 073-773 51 89, johnny.nylund@sweco.se

Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av vårt arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 15 000 medarbetare i Europa kan vi erbjuda våra kunder rätt kompetens för varje sammanhang. Vi genomför uppdrag i 70 länder varje år. Sweco är det ledande konsultföretaget inom teknik och arkitektur i Europa med en omsättning på cirka 16,9 miljarder SEK. Företaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För ytterligare information, www.swecogroup.com.