Skolan i byn
Duveds skola
Om- och utbyggnationen av Duveds skola i utformning av Swecos arkitekter invigdes hösten 2022. Med utbyggnaden ökar skolan sin kapacitet till 800 elever istället för tidigare 400.
Fakta om projektet
Kund
Treeab Bygg AB och Årehus AB
Plats
Duved Åre Kommun
Status
Färdigställt 2022
Kompetens
Arkitektur, installation, akustiker, tillgänglighet, byggkonstruktion, kalkyl, projektledning
Ansvarig arkitekt
Eva A Suneson i samarbete med hållbarhetskoordinator och byggnadsingenjör Linda Hurtigh
Team
Kajsa Åström, Sara Steging, Ulrika Kernen, Kristina Lundin mfl
Skola för alla i fantastisk miljö
”Skolan i byn” signalerar en ny tid för Duved med fokus på hållbarhet, medborgarinflytande, god bebyggd miljö och arkitektur.
Duved ska bli en förebild
Om- och utbyggnationen av Duveds skola är ett projekt inom ramen för Duvedmodellen, en satsning på landsbygden genom innovation. Målet är att Duved ska bli en förebild för framtidens hållbara livsmiljöer. Med den nya utbyggnaden har 800 elever i årkurs 1 till 9 samt två förskoleklasser sin hemvist i Duveds skola. Skolan kan även användas till andra saker på kvällstid, som cirklar i Folkbiblioteket inhyst i skolan och sammankomster i skolans matsalar för upp till 200 personer.
Trä viktig del av utformningen
Den ursprungliga skolan är från 1920-talet och byggdes om på 90-talet. En del av skolan har kunnat sparas och har nu byggts om och ut. Granne är en grandios träkyrka från 1894 vilket speglat gestaltningen vid ombyggnationen, vars nya delar mestadels utformats i trä, i ett modernt uttryck. Valet av trä är en viktig aspekt och finns i såväl byggnaden som i sittplatser, småhus och redskap på skolgården. Plan två till fyra i den nya tillbyggnaden är till stora delar byggd med trä i både stomme och stora delar av ytskikten. Plan ett är en sluttningsvåning och har därför en bärande konstruktion av betong och stål. Hela skolbyggnadens fasad är klädd i träpanel i olika dimensioner. Den vackra omgivningen kommer eleverna till del genom siktlinjer mot bland annat kyrkan och Åreskutan.
Noggranna kalkyler grunden till beslutet
Under förstudien utreddes flera olika alternativ och Swecos kalkylatorer tog fram flera olika kostnadsberäkningar. Beräkningarna visade att det skulle bli mycket kostsamt att bevara den gamla 1920-tals delen och också svårt att uppfylla dagens byggnormer i form av ljud-, energi-, tillgänglighets- och brandsäkerhetskrav.
Att bygga nytt i stället för att bevara och renovera kan i många fall leda till en högre klimatbelastning. I detta fall så bedömdes dock en ny byggnad på lång sikt vara fördelaktigt även ur ett hållbarhetsperspektiv. Efter den omfattande utvärderingen, fattades beslutet att den befintliga 1920-tals delen av skolan skulle rivas och att 1990-tals delen kunde bevaras med enklare uppdateringar och nya ytskikt.
Med koll på siffrorna fattas välgrundade beslut
I ett senare skede genomförde Swecos kalkylatorer också en så kallad ”skuggkalkyl” baserad på det projekterade materialet. Kalkylen jämfördes mot inkomna anbud från entreprenören och resultatet visade att anbud och skuggkalkyl låg inom samma ekonomiska ram. Med denna insikt kunde kommunen känna sig trygg med anbudet och avtal slöts med anbudsgivaren.
Swecos kalkylexperter utförde också ekonomiska analyser av potentiella risker och möjligheter vilket bidrog till att kunden kunde fatta välgrundade beslut vid rätt tillfälle.
Zoner och konstverk i utemiljön
Utemiljön består av olika zoner för att hämta och lämna, främja den fria leken och skapa trygghet för de olika årskurserna. Ett större konstverk skapat av Jakob Simonson lockar till rörelse och möten året runt – en bit kulligt landskap med inspiration från fjället, skogen och pister. Mellan kullarna placeras fyra strukturer av trä att titta igenom, sitta på och leka i. Kullarna sås med ängsfrö och slås en gång varje sommar för att främja pollinering och insekter. Inomhus har konstnären Idun Baltzersen skapat infärgade träsnitt med motiv av stora figurer som ska relatera till elever i olika åldrar, där materialet trä samspelar med byggnaden.
Hållbarhet
Genom workshopen Kickstart hållbarhet skapades delaktighet i projektet för bland andra lärare och elever, vilket ledde till tre utpekade globala mål att ta med i arbetet med den nya skolan. Hållbar energi för alla, hållbar konsumtion och produktion samt hälsa och välbefinnande. Certifieringen Miljöbyggnad SILVER har styrt projekteringen och arbetet med byggnaden till hårdare krav än vad lagkraven säger. En livscykelanalys (LCA) på betong- och trästomme gjordes i tidigt skede för att se skillnaderna mellan dessa två olika byggsystem vilket underbyggde beslutet att bygga med trästomme. Trädelen är en mix mellan KL-trä och mer klassisk limträstomme. Genom att använda trä minskas CO2-avtrycket i hela byggnaden jämfört med betong.
En skola för alla
Duveds nya skola är en skola för alla. Genom hela projekteringen av skolan har fokus lagts på bra ljud, luft och ljus med extra hänsyn till barn med NPF (neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Viktigt har varit att skapa en lugn och trygg miljö utan störande intryck genom bland annat färgsättning, akustik och ljussättning.