Norrbotniabanan – 27 mil ny järnväg mellan Umeå och Luleå

Uppdrag

Norrbotniabanan, ny järnväg mellan Umeå och Luleå

Kund

Trafikverket

Plats

Region Norrbotten och Västerbotten

Status

2022 – pågående

Kompetens

Anläggningskonstruktion, byggkonstruktion, väg- och markteknik, byggnadsverk, geo- och bergteknik, järnvägsteknik, omgivningspåverkan, arkitektur, IT, miljö och hållbarhet

Sweco utformar delar av Norrbotniabanan

Med målsättningen att skapa snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter i norra Sverige byggs nu Norrbotniabanan, en 27 mil lång järnväg mellan Umeå och Luleå. Swecos uppdrag är att detaljprojektera och ta fram bygghandlingar för tre sträckor på banan och är på så sätt med och skapar förutsättningar för en hållbar samhällsutveckling som gagnar hela landet.

Norrbotniabanan omfattar minst:

27  mil

ny järnväg

250  st

nya broar

55  mil

nya vägar

Långsiktigt hållbar samhällsutveckling

Norrbotniabanan byggs för att bidra till en långsiktigt hållbar samhällsutveckling och kommer att öka företagens konkurrenskraft i Norr. Färdigbyggd kommer den  passera genom fem kommuner; Umeå, Robertsfors, Skellefteå, Piteå och Luleå och restiden mellan Umeå och Luleå halveras. Med bättre infrastruktur spås regionen växa och bli mer attraktiv samt arbetsmarknaden bli större, vilket gynnar näringslivets efterfrågan på kompetens. Hela den nya järnvägssträckningen ska byggas med så liten klimatpåverkan som möjligt och stor hänsyn tas till ekologiska, sociala och ekonomiska hållbarhetsaspekter.

Bild: Patrick Degerman

En person kliver på ett tåg från perrongen

Ny järnväg i norra Sverige efterlängtad av näringslivet

Den nya järnvägsförbindelsen som via Malmbanan och Haparandabanan länkar samman Sveriges järnvägsnät med Finland och Norge, är mycket efterlängtad av näringslivet. Industrisatsningarna i Norrbotten och Västerbotten gör också att behovet av godstransporter ökar.

Med Norrbotniabanan kan transporter flyttas från väg till järnväg och tyngre gods transporteras i högre hastighet. Det resulterar i lägre kostnader och minskade koldioxidutsläpp med cirka 80 000 ton per år.

Fraktvagnar på järnväg
  • Det är en enorm tillfredsställelse för mig att få vara med och utveckla helt ny samhällsviktig infrastruktur som Norrbotniabanan. Jag ser fram emot att själv få nyttja den.

     

    – Christer Andersson, uppdragsledare sträckan Sundbäck till Gryssjön

Swecos uppdrag i Norrbotniabanan

När Norrbotniabanan ska byggas är Sweco med och detaljprojekterar ritningar och bygghandlingar för järnvägs- och vägbyggen på tre delsträckor; Bureå till Södra Tuvan, Norra Tuvan till Skellefteå och Sundbäck till Gryssjön, sammanlagt fyra mil ny järnvägssträckning.

Plattformar, stationsbyggnader och tågstationer

I uppdraget ingår detaljprojektering för banunderbyggnad, nya plattformar och stationsbyggnader i Sävar, Bureå och Skellefteå.

Broar, trafikplatser och ekodukter

Sweco planerar för minst 35 nya broar längs med Norrbotniabanan, flera nya trafikplatser till E4:an och för att djur ska kunna förflytta sig mellan olika livsmiljöer planeras för fyra ekodukter över järnvägen och E4:an. Dessutom planeras för förberedande vägar, etableringsytor och servicevägar. För att anläggningarna ska fungera tillsammans, krävs omfattande mark- och avvattningsprojektering, men Sweco bistår även med underlag för vattenverksamhet på ett flertal platser.

Sju kilometer nya gator och vägar

Sweco tar också fram bygghandlingar för ombyggnad av sju kilometer gator och vägar i och runt Skellefteås stadskärna. Bland utmaningarna finns att säkra god framkomlighet för gång- och cykeltrafikanter samt säkerställa att trafiken på gator, väg- och järnväg störs minimalt under byggtiden. Projektet genomförs i flera etapper för att möjliggöra ett flexibelt byggande av anläggningen då det också måste förhålla sig till eventuell ny dragning av E4 i utkanten av Skellefteå.

Dubbelspår genom centrala Skellefteå

Utbyggnaden till dubbelspår är särskilt utmanande genom centrala delar av Skellefteå som är under stor utveckling på många områden samtidigt. Det kräver hög nivå av samverkan mellan alla berörda parter för att nå ett bra resultat, och för att öka säkerheten i staden, byggs planskilda korsningar på sträckan genom centrala Skellefteå.

 

  • Sweco kan med sin spetskompetens och bredd hantera de olika utmaningarna i uppdraget. Vi har en unik nivå av samverkan med Trafikverket i uppdraget då bedömningen har gjorts att etapperna som Sweco är med och utformar är de mest komplexa i Norrbotniabanan.

    – Mattias Skoog, uppdragsledare sträckan Norra Tuvan till Skellefteå

     

    Bild: Patrick Degerman

Hela bredden av Swecos kompetens

Fler än 30 teknikområden och 300 medarbetare är involverade i arbetet som kräver avancerad produktionsplanering och komplex problemlösning, där en förändrad förutsättning sätter igång en hel beslutskedja i många andra teknikområden. Hög grad av samarbete internt och unik och nära samverkan med Trafikverket är avgörande för att lyckas i projektet, men även verktyg som BIM bidrar till ökad effektivitet och bättre samordning av alla komplexa delar i projektet.

Det är otroligt roligt att jobba i ett uppdrag där vi får nyttja hela Swecos kompetens och arbeta tillsammans fler än 30 teknikområden.

Johanna Persson-Forsström, biträdande uppdragsledare Bureå – Södra Tuvan.

Konsulter arbetar vid järnväg

BIM garanterar hög kvalitet

I och med den otroligt stora informationsmängden och medarbetare från fler än 30 olika teknikområden, har byggnadsinformationsmodellering (BIM) använts. Detta för att garantera hög kvalitet, framdrift och leverans i projektets alla faser. BIM integrerar stora mängder data, möjliggör samarbete i realtid och utgör underlag för välgrundade beslut. Samtliga 2D och 3D modeller i uppdraget sammanfogas till en överskådlig och kommunicerbar modell som alla utgår ifrån.

Digital modell av en bro

Hållbarhet och miljö centrala delar i Norrbotniabanan

Trafikverket har ställt som krav att Norrbotniabanan ska byggas med 30% mindre klimatpåverkan jämfört med traditionell projektering av järnväg. Genom att göra medvetna och smarta val i projekteringen kan vi bidra till att minska klimatpåverkan i projektets alla skeden, inte bara för den färdiga anläggningen.

Sweco följer noggrant upp de projektspecifika hållbarhetsmål som utarbetats tillsammans med Trafikverket och med stöd av verktyget SUNRA. SUNRA baseras på Trafikverkets vision för 2030 och FN:s globala mål för hållbar utveckling och är framtaget för att hantera hållbarhetsfrågor i väg- och järnvägsprojekt i Sverige. Det hjälper till att skapa en tydlig bild av ett projekts hållbarhetsambitioner och mål.

Visualisering av klimatdata

I projektet används visualisering av klimatdata i samordningsmodellen, i vilken anläggningens olika delar kan ses i sin helhet. Visualiseringen görs för att tydliggöra vilka delar av anläggningen som har högst klimatpåverkan. Det i sin tur underlättar åtgärder för klimatanpassning, där de gör störst nytta.

Vi har färgat in anläggningens delar enligt en intuitiv skala där mörkt rött betyder hög klimatpåverkan, orange betyder måttlig klimatpåverkan och gul betyder lägre klimatpåverkan. En liten förbättring inom en del i anläggningen med hög klimatpåverkan, kan ge stor effekt på anläggningens totala klimatavtryck.

Visualisering av klimatdata i anläggning

Cirkulär hantering av massor

I projektet hanteras stora mängder massor, det vill säga sten, grus, jord, och sand. Även massbalansen visualiseras genom att ytor stora som fotbollsplaner staplas ovanpå varandra. Målet är att optimera masshanteringen och återanvända så stor mängd schaktmassor som möjligt internt i projektet, men visualiseringen medvetandegör också vilket överskott som uppstår.

 

Lastbilar kör med grus till en deponi

Alternativ deponilösning

Sulfidjord, som främst finns längs Norrlandskusten, är sättningsbenägen och har dålig bärighet, vilket ofta gör att den inte kan användas på nytt, utan måste schaktas och fraktas bort för deponering. I uppdraget utreder vi en alternativ, näraliggande deponilösning för sulfidjordsmassorna som uppstår i byggandet av de olika sträckorna inom Norrbotniabanan. Lösningen innebär stora besparingar i form av kortare transportsträckor av tunga massor.

Visste du att…

  • Norrbotniabanan beskrevs av den tidigare infrastrukturministern Tomas Eneroth som en av Sveriges viktigaste investeringar för att klara klimatomställningen.
  • Norrbotniabanan är ett av de största infrastrukturprojekten i Sverige och innebär också ett stort lyft för stadskärnorna i Umeå, Luleå och Skellefteå.
  • Innan Norrbotniabanan står klar kommer 27 mil ny järnväg, minst 250 broar och 55 mil nya vägar att anläggas och två bergtunnlar byggas.
Kvinna dricker kaffe på perrong