Framgångsrik CEF-ansökan för SMARTCargo-projektet
EU-bidrag bidrar till transportsektorns klimatomställning
Transportsektorns bidrag är en viktig del av klimatomställningen som kräver stora investeringar och EU:s fond CEF (Connecting Europe Facility) erbjuder möjligheter till olika former av finansieringsstöd. Ett projekt som erhållit drygt 300 Mkr SEK är Train Alliance kapacitetshöjande projekt SMARTCargo.
Syftet med SMARTCargo-projektet är att utveckla järnvägsinfrastruktur för att möjliggöra en smidigare och mer effektiv övergång från väg- till järnvägstransporter för gods i Storstockholm. I dagsläget finns stora flaskhalsar för järnvägstransporter i regionen, vilket drabbar kundens verksamhet och stoppar möjligheten att flytta över gods från väg- till järnvägstransporter. Samtidigt finns ett stort behov av att flytta över mer godstransporter till järnväg för att minska klimatutsläppen från transportsektorn och därigenom bidra till Sveriges och EU:s klimatmål. Projektet fokuserar därför på att kraftigt öka kapaciteten för järnvägstransporter genom investeringar i den befintliga nationella kombiterminalen i Rosersberg och i en ny multimodal logistiskplattform. Plattformen kommer att ha ett strategiskt läge nära Arlanda flygplats och Stockholm med goda förbindelser med västra, södra och norra Sverige via befintligt stomjärnvägsnät.
Omfattande klimatbesparingar genom SMARTCargo-projektet
En av nyckelaspekterna i projektet är att öka järnvägskapaciteten, vilket möjliggör en omställning från vägtransporter till järnväg. Detta kan resultera i en minskning av cirka 2 595 miljoner tonkilometer på vägarna och en ökning av 2 200 miljoner tonkilometer på järnväg. Förändringen medför flera positiva effekter, såsom kortare restider på vägarna, minskade växthusgasutsläpp och förbättrad trafiksäkerhet. En central fördel av omflyttningen av transporterna till järnväg är en uppskattad minskning av CO2-utsläppen med över 11 000 ton årligen.
En annan viktig del i projektet, som också beviljats medfinansiering från EU, handlar om installation av solpaneler och batterilagring för förnybar energi. Den lagrade energin kan sedan användas för terminalens laddningsinfrastruktur, vilket ytterligare stödjer en hållbar och effektiv drift av Rosersberg/Brista terminalen genom laddning av omlastningsutrustning som finns i terminalen.
CEF-ansökan resulterade i EU-bidrag på 28,7 MEUR
Under hösten 2023 fick Sweco i uppdrag att undersöka finansieringslösningar för kundens kapacitetshöjande investeringar. Det resulterade i ett nära och framgångsrikt gemensamt arbete med att ta fram en ansökan till EU:s fond CEF (Connecting Europe Facility). Ansökan syftade till att säkra nödvändiga medel för att möjliggöra investeringen i den klimatsmarta logistiklösningen och för att lösa flaskhalsarna i Stockholmsregionen. Genom att projektet bidrar till minskade utsläpp och utvecklade godsflöden på järnväg, och därmed bidrar till EU:s transportnät, är projektet av ett större europeiskt intresse.
Utöver specialistkompetens kopplat till att kartlägga och identifiera finansieringslösningar är samhällsekonomiska kalkyler, i form av så kallade Cost-benefit analyser, en central del av ansökningar om EU-bidrag. För uppdraget samlade Sweco därför en bred kompetens inom både finansiering, projektstrukturering, trafikprognoser, järnvägsexpertis och samhällsekonomi för att ta fram hela ansökan.
Ett slutligt avtal om medfinansiering tecknades mellan EU (CINEA) och Train Alliance i oktober 2024. SMARTCargo-projektet beräknas löpa över tre år och omfattar en total projektvolym om 94,8 MEUR (ca 1 080 MSEK), där EU-bidraget om 28,7 MEUR (ca 327 MSEK) motsvarar 30 procent. Genom medfinansieringen möjliggörs ökad kapacitet i det europeiska TEN-T-nätverket och tydliga steg mot framtidens fossilfria logistiklösningar.
Projektet i siffror
Projektbudget
i EU-bidrag
Förväntat minskade CO2/år
Nära samarbete förutsättning för lyckad CEF-ansökan
Skrivprocessen av CEF-ansökan var en iterativ process, där både Sweco och Train Alliance bidrog med sin expertis och erfarenheter. I flertalet möten diskuterades projektets mål, potential och hur det skulle kunna förbättra godstransporter i Stockholmsregionen. Under arbetets gång identifierades och formulerades de specifika behoven och målen för investeringarna i Rosersberg, där Sweco bidrog med expertis inom bland annat infrastruktur, hållbarhet och transportberäkningar. Genom att noggrant sammanställa projektets innehåll, tidsplan och förväntade resultat kunde Sweco och Train Alliance gemensamt ta fram en välstrukturerad ansökan.
Digitala lösningar effektiviserar förvaltning
Projektet omfattar även en rad olika installationer av avancerad digital infrastruktur, däribland digitala kranar och AI-baserade terminalhanteringssystem. Dessa teknologier är utformade för att effektivisera underhållet av terminalerna, vilket i sin tur effektiviserar hela processen. Genom att använda smarta system kan man få bättre insikter om underhållsbehov och därmed optimera drift och resurser.
Ett annat fokusområde under projektet är att utforska hur projektet kan integrera nya fotosensorer och AI-teknik i verksamheten för att kunna hantera större trafikmängder mer effektivt och stödja proaktivt underhåll av järnvägsanläggningarna. Genom att analysera data från fotosensorerna kan man övervaka trafikflödet och identifiera mönster som kan användas till exempel, för att planera behovet av underhåll på ett mer kostnadseffektivt sätt. Dessa enheter kan ge realtidsövervakning av anläggningen och underlätta förmågan att reagera snabbt på eventuella problem.
Visste du att…
- I den senaste CEF-utlysningen som avslutades i januari 2024 beviljades stöd till 5 projekt med svenska huvudsökande och 5 ytterligare projekt där en svensk aktör deltar.
- Sammantaget tilldelades Sverige stöd på 50,3 miljoner euro från EU från utlysningen.
- Totalt har Sverige tilldelats stöd på 373 miljoner euro sedan 2021 för investeringar i olika transportinfrastrukturprojekt