Ett unikt projekt som bidrar till stadens utveckling
Tunnelbana till Nacka och Gullmarsplan/Söderort
År 2030 kopplas Nacka och T-Centralen samman genom 11 kilometer nya tunnlar och spår – en del av den största satsningen på Stockholms tunnelbana i modern tid.
Fakta om projektet
Kund
SLL
Uppdrag
Tunnelbana till Nacka och Gullmarsplan/Söderort. Uppdraget innebär att utforma 11 kilometer ny tunnelbana och sju stationer.
Plats
Stockholm
Status
Pågående
Kompetens
Alla discipliner kopplade till berg, anläggning, arkitektur, BEST, miljö och planprövning.
Sweco projekterar ny tunnelbaneförbindelse
För att kunna möta behoven i Stockholms snabba tillväxt träffades år 2013 ”Stockholmsöverenskommelsen” mellan regeringen, Stockholms stad, Solna stad, Nacka kommun, Järfälla kommun och dåvarande Stockholms läns landsting, numera Region Stockholm. Beslut togs om en utbyggnad av tre tunnelbanelinjer och skapande av sammanlagt 78 000 nya bostäder i de fyra kommunerna.
Sedan dess har fler sträckor och stationer tillkommit och utbygganden omfattar idag 18 stationer och 130 500 nya bostäder. 2014 fick Sweco och TYPSA i uppdrag av Region Stockholm att projektera en del av den nya sträckan för den Blå linjen: Tunnelbana till Nacka och Söderort.
– Ett stort och komplext projekt som det här kräver spetskompetens inom en mängd discipliner. För att kunna skapa de bästa lösningarna för tunnelbanan har vi samlat alla Swecos specialister under ett tak, säger Per Olof Tångring, projekteringsledare installationer.
Så ser den nya tunnelbanesträckningen ut
De nya tunnelbanesträckningarna till Nacka och Söderort kommer att börja vid station Kungsträdgården. Spåret går sen i en bergtunnel under vattnet och delar sig i två grenar under östra Södermalm, en till Nacka och en till Söderort. Den nya stationen Sofia kommer att trafikeras av båda grenarna – som kommer höra till tunnelbanans Blå linje. Längs spårsträckningen till Nacka byggs fyra nya stationer: Hammarby Kanal, Sickla, Järla och Nacka. Spårsträckningen till Söderort kommer att få en ny station i Slakthusområdet.
Vid station Gullmarsplan kommer en ny plattform att anläggas under den befintliga stationen. Söderortsgrenen kommer att anslutas till den befintliga tunnelbanans Hagsätragren (nuvarande Grön linje) strax norr om station Sockenplan.
Attraktiva och trygga tunnelbanestationer
När de sju nya stationerna utformas är målsättningen att skapa hållbara, attraktiva och trygga miljöer för resenärerna. Stationerna ska ge ett arkitektoniskt avtryck från vår tid och samtidigt kunna upplevas attraktiva även om femtio år. Den nya tunnelbanans djupa läge kommer också att ha stor inverkan på gestaltningen av stationerna.
Varje station får egen identitet
En utgångspunkt i designen är att kontrasten mellan plattformen och det omslutande bergrummet ska vara tydlig. Alla stationer har gemensamma typlösningar med golv av cementmosaik, väggarna kläs med keramiska plattor och undertaket består av stål-lameller. Alla stationer har också ett gemensamt ljuskoncept, men varje station får en egen identitet genom att rumsdelarna varieras i kulör.
Konsten kommer också att bidra starkt till stationens identitet med en unik konstnärlig gestaltning för varje station som knyter an till Stockholms långa tradition av konst i tunnelbanan.
Det är unikt med ett projekt som så tydligt bidrar till stadens utveckling. Den nya tunnelbanelinjen förändrar Stockholm i grunden och skapar en mängd nya möjligheter för alla som bor här. Det är en stark drivkraft för alla oss som har förmånen att arbeta med uppdraget. -Axel Werner, programchef Tunnelbanan
Visste du att…
- Stockholms tunnelbana invigdes 1950 med sträckan Slussen – Hökarängen. Den byggdes eftersom trängseln på Stockholms gator hade börjat bli ett allt större problem under 1900-talets första hälft.
- Just nu byggs tunnelbanan i Stockholm ut på flera håll. Förutom förlängningen av den blå linjen från till Nacka och Gullmarsplan arbetar Sweco också med utbyggnaden mellan Fridhemsplan och Älvsjö.
- Den nya stationen Sofia blir Stockholms djupaste tunnelbanestation och världens näst djupaste, belägen cirka 100 meter under markytan. Sveriges längsta rulltrappa finns idag på station Västra skogen och är 33 meter lång, men i den nya stationen Nacka kommer fyra av de nya rulltrapporna att bli 41 meter långa.
- Sweco har bidragit med framtagande av systemhandlingar, järnvägsplaner, förfrågningsunderlag, miljökonsekvensbeskrivningar, stöd under byggtid och utformning av sju stationer.