Hässleholm – Lund: När klimatet får visa vägen
Snabba och hållbara resor på den nya stambanan
Gillar du att resa snabbt, bekvämt och hållbart? När du tar tåget bidrar du också till att nå det nationella miljömålet om ett klimatneutralt samhälle till 2045. Där spelar järnvägstransporter och tågresor en viktig roll då trafiken är energieffektiv och så gott som fossilfri. En pusselbit blir den nya stambanan som nu planeras mellan Stockholm och Malmö. För att minimera utsläppen undersöker Sweco och Trafikverket olika sträckningar mellan Hässleholm och Lund och gör klimatberäkningar för de olika alternativen.
Undersöker klimatpåverkan på olika sträckningar
Den nya stambanan mellan Hässleholm och Lund ska ge ökad kapacitet och främja snabba och hållbara resor och transporter, men byggnation av en järnvägsanläggning ger också en klimatpåverkan och det är därför av största vikt att denna blir så låg som möjligt.
Genom att undersöka alternativa sträckningar och göra klimatberäkningar på teoretiska anläggningar kan Swecos experter tidigt identifiera problemområden och riskfaktorer som innebär klimatpåverkande utsläpp. Exempelvis kan en korsning med en väg eller ett vattendrag kräva stora konstruktioner för att möjliggöra att tågen ska kunna passera.
Genom att klä olika alternativ med klimatdata, baserat på de specifika geografiska förutsättningarna på platsen, har Swecos experter kunnat sätta valutan koldioxidekvivalenter på de olika lokaliseringsalternativen och på så sätt bidra med en viktig pusselbit i beslutsunderlaget.
Sweco bidrar med:
- Upprättande av järnvägsplan inklusive:
- Lokaliseringsutredning
- Miljökonsekvensbeskrivning
- Underlag för tillåtlighetsprövning och tillståndshantering
Visste du att…
- Inrikes transporter står för cirka en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser.
- Av inrikes transporter står vägtrafiken för drygt 90 procent av utsläppen.
- I Sverige drivs tågen till största delen med el och svarar för mindre än en procent av transportsektorns totala utsläpp av koldioxid.
- Infrastrukturen utgör ca 85 procent av järnvägens totala klimatpåverkan.
- Byggnationer av transportinfrastruktur står för 5 procent av Sveriges årliga utsläpp av växthusgaser.
Viktiga årtal i järnvägens historia
Sveriges första järnväg invigs
Sveriges första eldrivna tåg tas i drift
Svenskt hastighetsrekord för svenskt tåg med 303 km/h