Verksamhetsutveckling i privat och offentlig sektor

Vi erbjuder strategisk rådgivning till beslutsfattare och andra samhällsaktörer i syfte att bidra till en bättre och mer effektiv välfärd för fler.

 

Verksamhetsutveckling för en välfungerande offentlig sektor

Offentlig sektor måste ständigt utvecklas för att möta nya förutsättningar och förändrade behov.

Resurserna inom offentlig sektor är begränsade, samtidigt finns det stora behov. Effektivitet handlar om att göra rätt saker, få tillräckligt bra resultat givet insatta resurser och om att rätt person gör rätt saker vid rätt tid. Samhället förändras ständigt och just nu sker utvecklingen i rekordhög hastighet. Det här gör att alla samhällsaktörer kontinuerligt behöver se över sin verksamhet, ompröva gamla sanningar och testa nya sätt att bedriva sin verksamhet.

Varför välja Sweco för verksamhetsutveckling?

Vi erbjuder strategisk rådgivning till beslutsfattare och andra samhällsaktörer i syfte att bidra till en bättre och mer effektiv välfärd för fler.

Vi har under lång tid stöttat statliga myndigheter, regioner och kommuner och har på så vis samlat på oss gedigen metodkunskap om vad som fungerar och vad som inte gör det. Vi skräddarsyr tvärprofessionella team med både sakkunskap, verksamhetsförståelse och metodkunskap för att erbjuda det stöd som krävs för att förbättra och utveckla verksamheter. Vi kan också sammanställa och analysera stora datamängder för att kunna erbjuda datadriven verksamhetsutveckling.

Genom att kombinera djup verksamhetsförståelse och kunskap om politiskt styrda organisationer med stark analytisk förmåga och etablerade metoder skräddarsyr vi lösningar utifrån våra kunders behov.

Exempel på tjänster vi erbjuder inom verksamhetsutveckling

  • mål- och strategiutveckling i syfte att säkerställa att ni har rätt mål för er verksamhet samt att det finns strategier som hjälper er att uppnå målen
  • stöd i framtagande av uppföljningsmodeller som säkerställer att ni har en metod för att mäta om ni närmare er/når era mål
  • nulägesanalys för att identifiera styrkor och utmaningar i befintlig verksamhet
  • rekommendationer och förändringsledning för att uppnå en förflyttning till ett önskat framtida läge
  • organisationsutveckling där vi tillsammans säkerställer att ni har bästa möjliga organisatoriska förutsättningar för att genomföra ert uppdrag
  • framtidsspaning där vi tillsammans utforskar möjliga framtider och utvecklar strategiska lösningar anpassade till er verksamhet.
  • lokalöversyn för att säkra att era lokaler är anpassade efter er verksamheten och era arbetssätt
Människor fotade ovanfrån i loungemiljö

Verksamhetsutveckling för privat sektor

Vi stöttar offentlig sektor och privata aktörer i deras utvecklingsresa. Vi erbjuder strategiskt stöd och olika analyser som till exempel konsekvenser av statliga satsningar eller lagändringar.

Våra kunder är vanligtvis personer i ledande befattning som på ett eller annat sätt behöver stöd i att identifiera vad som behöver göras annorlunda för att uppnå ett annat resultat. Det kan till exempel handla om processer, kultur, perspektiv, organisation, mål, ledning och styrning eller att leverera samma välfärd med mindre resurser.

Exempel på kunduppdrag inom verksamhetsutveckling:

Projektledare Framtidens arbetsplats, statlig myndighet

Stöd till en statlig myndighet för att anpassa lokaler efter nya arbetssätt. Uppdraget leds av en erfaren konsult som analyserar och stöttar utvecklingen av arbetsplatsbehov. Utifrån nuvarande lokaler ska förutsättningarna för effektiva och hybrida arbetssätt analyseras och ett beslutsunderlag tas fram. Uppdragsledaren samarbetar med en intern arbetsgrupp och får stöd av en arkitekt från Sweco.

Närbild på samtal i grupp om tre personer

Organisatorisk förändring i kommunal verksamhet

Stöd till en kommun för att slå samman tre enheter som arbetar med liknande frågor. Uppdraget omfattar förslag på lösningar för huvudmannaskap, organisering av styrning och ledning för effektivitet och lokal förankring, samt hur resurser kan utnyttjas effektivt. Ingår gör även förslag på placering och undersökning av ekonomiska förutsättningar för en ny organisation. Uppdraget leds av en erfaren konsult, med stöd av experter inom de aktuella områdena.

En grupp människor i möte på ett kontor

Kartläggning, utvärdering och analys av ny organisation

Stöd till en statlig myndighet i att genomföra en organisationsförändring för att nå ett specifikt mål. Uppdraget omfattar kartläggning och utvärdering den nya organisationen. Sweco samlade in information från chefer och medarbetare om deras upplevelser och identifierade framgångsfaktorer och utvecklingsområden. För att involvera alla medarbetare skickades en webbenkät ut med frågor om strategi, struktur, samverkan och kultur. Uppdraget resulterade i rekommendationer för att bättre nå målet med den nya organisationen.

Två personer analyserar data på en vägg med analyser

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med verksamhetsutveckling?

Fyll i formuläret så återkommer våra specialister till dig.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.

/–>