Stenpiren Resecentrum Göteborg

Knutpunkt Skeppsbron utgör navet i den kommande bytespunkten på Skeppsbrokajen. Byggnaden är lokaliserad mitt i händelsernas centrum med trafik och rörelse. Spårvagn och bussar mot staden och båtar mot älven. Cyklister och flanörer. Resenärer mellan olika trafikslag. Älven, som är i ständig rörelse.

Fakta

Uppdrag: Stenpiren Resecentrum 

Plats: Göteborg   

Färdigställt: 2016

Kompetens: Arkitektur, Landskapsarkitektur

Ansvarig landskapsarkitekt: Henrik Fogelklou

Ansvarig arkitekt: Pekka Leppänen

Övrigt: Nominerat till Sienapriset 2017

Uppdrag

Flöden och människor i rörelse och vila har varit tydliga utgångspunkter för Stenpiren resecentrum och dess omgivning. Platsen hanterar omkring 12 000 resenärer per dag vilket också ställer stora krav på överblickbarhet, tydlighet och inte minst trygghet under dygnet och årets mörka timmar.

Stenpiren resecentrum består av en serie rum eller platser: Skeppsbroplatsen, Stenpiren, hållplatsläget, det södervända torget framför byggnaden och den stora flytbryggan.

Med en mångfald av funktioner och service är terminalbyggnaden en attraktiv och levande mötesplats befolkad såväl dag som kväll under veckans alla dagar. Inne i vänthallen kan resenären köpa biljetter, göra mindre inköp ellers sätta sig ner och ta en kopp kaffe.

Terminalbyggnadens öppna karaktär med stora glasade väggytor skapar en känsla av tillgänglighet, trygghet och social kontroll. Det stora utsvävande taket erbjuder skydd för resenärer som står och väntar utanför. Beständiga och hållbara material med robust utformning kommer att vara ett självklart val i en miljö med hårt slitage. För hållbar utformning används klimatsmarta och energisnåla lösningar. Ambitionen är att terminalbyggnaden kommer att certifieras till Miljöbyggnad Guld.

Genom att samla buss, spårvagn och färjetrafik vid resecentrumet på Stenpiren har platsen fått en tydlig karaktär och bidrar även till nya rörelsemönster i staden och över älven. Den tidigare något otillgängliga och öde platsen är efter sin transformering en tydlig ansats i viljan att återbefolka södra älvstranden. För att säkerställa ett skydd mot framtida höjda vattennivåer har stora delar av området höjts cirka en meter.

Genomgående har stor omsorg lagts på materialval, detaljlösningar och höjdsättning, inte minst för att säkerställa tillgänglighet men också för att erbjuda en robust och tilltalande helhet. För att sudda ut gränsen mellan inne och ute återfinns en grå granit (Kuru) med genomgående fogar på båda sidor om byggnadens glasfasad.

Den nya byggnadens placering påverkar Stenpirens naturliga spänstighet ut i älven, men genom att tydliggöra piren i stadsrummet med hjälp av höga ljusmaster och markbehandling, har platsen visuellt förlängts och fått en starkare närvarokänsla och en unik identitet.

Utvecklingen av Skeppsbron omfattar ett nytt resecentrum kvartersbebyggelse, gator, torg, en stor park, kajpromenad med bryggor och pirar.
Knutpunkt Skeppsbron är en viktig del av den framtida utvecklingen av Göteborgs kollektivtrafik.

Foto: Ernst Henry och Nils Olof Sjödén

Skiss över Stenpiren i Göteborg

På sweco.se använder vi cookies för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Vi lagrar ingen personlig data. Om du inte accepterar cookies kan du stänga av det via din webbläsare.