Järnväg, spårväg och tunnelbana
Swecos konsulter har teknisk kompetens inom allt från utredning och projektering av nya spår och järnvägar till drift och underhåll av befintliga.
Järnväg, spårväg och tunnelbana – transportlösningar för framtiden
När hållbara och robusta transportsystem ska utvecklas är det många aspekter som behöver vägas in. Vi är beroende av smidiga flöden för att förflytta oss, varor, material och produkter. Samtidigt behöver vi ta hänsyn till transportsystemens långsiktiga påverkan på klimat och miljö. I det klimatsmarta samhället får spårbunden trafik som järnväg, spårväg och tunnelbana en växande betydelse.
Ledande inom järnväg, spårväg och tunnelbana
Swecos experter erbjuder tjänster inom alla skeden från förstudier & planering, projektering & design, drift & underhåll till besiktningar. Allt från planering av enklare växelbyten till projektering av morgondagens signalsystem (ERTMS) och en ny höghastighetsjärnväg i Sverige. Tack vare vår storlek, vår lokala närvaro samt med tillgång till hela Swecos kunskapsnätverk med samlad kompetens inom teknik, arkitektur och miljö, kan vi sätta samman rätt team för varje uppdrag. Sweco har idag en ledande ställning i norra Europa inom järnväg, spårväg och tunnelbana med över 1 200 experter på området, varav 600 i Sverige på ett 30-tal orter. Vi utvecklar morgondagens hållbara transportinfrastruktur med kvalité som ledord.
Ett brett erbjudande
Swecos experter har teknisk kompetens inom alltifrån utredning och projektering av nya spår och anläggningar till drift och underhåll av befintliga.
Utformning av delsträcka på Sveriges första höghastighetsjärnväg
Sweco har valts ut av Trafikverket för att utforma en delsträcka i Ostlänken som blir Sveriges första höghastighetsjärnväg. Stambanan Stockholm – Malmö – Göteborg byggs ut med ett helt nytt dubbelspår för höghastighetståg.
Sweco projekterar ny tunnelbaneförbindelse i Stockholm
Om tio år kopplas Nacka och T-centralen samman med 11 kilometer ny tunnelbana, den största satsningen på Stockholms tunnelbana i modern tid. Den nya sträckan kommer att gå genom urberget under Saltsjön och en av stationerna kommer ligga så djupt som 100 meter under marken. I uppdraget ska Sweco bland annat att ta fram systemhandlingar, järnvägsplaner, bygghandlingar och miljökonsekvensbeskrivningar för sträckan. Utformning av sju stationer ingår också i uppdraget.