Så kan vi utnyttja järnvägen bättre med de förutsättningar som finns idag
Den gröna omställningen innebär att fler vill åka tåg och att fler vill frakta varor på järnvägen. Samtidigt ser vi stora utmaningar med att kapaciteten inte är tillräcklig på många sträckor. Hur löser vi det? Att bygga nytt tar lång tid, men det finns åtgärder som kan förverkligas snabbare. Dem tittar jag närmare på i detta blogginlägg!
Trafikverkets fyrstegsprincip
Tåg har en låg miljöbelastning jämfört med andra transportslag, eftersom de är energisnåla och till stor del drivs av förnybar energi. Därför finns förstås stora klimatvinster att göra genom att fler tar tåget istället för bilen eller flyget och även genom att fler godstransporter förläggs till järnvägen. Det kräver dock att vi utnyttjar järnvägens kapacitet till fullo. Det är både hållbart och samhällsekonomiskt effektivt att nyttja det vi har på bästa sätt. Trafikverket har en fyrstegsprincip som ska vara vägledande i arbetet med att säkerställa effektiva och hållbara lösningar i utvecklingen av landets transportinfrastruktur. Den ser ut så här:
- Tänk om
- Optimera
- Bygg om
- Bygg nytt
Det finns stora klimatvinster att göra genom att fler tar tåget istället för bilen eller flyget och även genom att fler godstransporter förläggs till järnvägen. Det kräver dock att vi utnyttjar järnvägens kapacitet till fullo.
En snabb omställning till ett mer hållbart transportsystem
Det första steget handlar om att först och främst överväga åtgärder som kan påverka behovet av transporter och resor samt valet av transportsätt. Det innebär att det påverkas av allt från möjligheten att ta möten digitalt, till stadsplanering som innebär att invånarna har tillgång till det de behöver på plats. Detta kommer jag inte att gå in på närmare i detta blogginlägg. Istället kommer jag att fokusera på steg två och tre som jag tycker är de viktigaste stegen på kortare sikt då vi snabbt behöver ställa om till ett mer hållbart transportsystem.
Kör längre tåg på järnvägen
Att optimera transporterna innebär att genomföra åtgärder som medför ett mer effektivt utnyttjande av den befintliga infrastrukturen. Här ser jag att vi har mycket att vinna på att köra fler vagnar i varje tåg. De flesta perronger klarar av detta, men i de fall där detta inte är möjligt är det ändå lättare och snabbare att förlänga en plattform än att bygga ett helt nytt spår på en järnvägssträcka. Ett annat alternativ är att placera passagerare som behöver stiga av på en station med kort perrong i den del av tåget som nås från perrongen.
Att bygga ett nytt spår på en järnvägssträcka tar lång tid. Samtidigt är det nu, så fort som möjligt, som vi behöver ställa om och minska utsläppen. Därför är det viktigt att vi undersöker alla möjligheter att förbättra den befintliga infrastrukturen så att vi kan nyttja den mer effektivt.
Utför enklare ombyggnadsåtgärder
Att bygga ett nytt spår på en järnvägssträcka tar lång tid. Samtidigt är det nu, så fort som möjligt, som vi behöver ställa om och minska utsläppen. Därför är det viktigt att vi undersöker alla möjligheter att förbättra den befintliga infrastrukturen så att vi kan nyttja den mer effektivt. Här handlar det till exempel om att bygga fler mötesstationer, det vill säga platser där två tåg kan mötas, där järnvägen är enkelspårig. Att byta ut växlar till högre hastighet för att snabba upp möten är ett annat exempel. Även att förtäta signalerna, så att tåg kan gå närmare varandra, är ett sätt att öka kapaciteten. På Sweco har vi simuleringsverktyg där vi kan studera hela järnvägen i Sverige och se vad olika åtgärder ger för effekt.
Minska störningarna vid nybyggnation
Det fjärde steget, att bygga nytt, genomförs om behovet inte kan tillgodoses i de tre tidigare stegen. Här sätter den gröna omställningen press på oss som aldrig förr. Det måste gå snabbare att bygga nytt, att ta sig från idé till färdigbyggd järnväg, både processerna och byggandet. Samtidigt måste den befintliga trafiken påverkas så lite som möjligt. Fokus kan inte bara ligga på vad som ska byggas, utan lika stort fokus måste ligga på hur det ska byggas för att minimera störningar och att hålla avstängningar så korta som möjligt så att tågen på de befintliga spåren kan fortsätta att rulla.
Den gröna omställningen sätter press på oss som aldrig förr. Det måste gå snabbare att bygga nytt, att ta sig från idé till färdigbyggd järnväg, både processerna och byggandet.
Komplexiteten en utmaning i järnvägens omställning
Det som gör järnvägens omställning komplex är bland annat mängden aktörer som är inblandade. Det är Trafikverket som tillhandahåller infrastrukturen, operatörer som kör person och godstrafik, regioner och industrier som beställare och väldigt många flera företag och stat som ska göra det möjligt. Det blir en blandning av samhällsekonomi och företagsekonomi och varje liten länk i en kedja påverkar om tåget ska komma fram i tid. Därför behöver vi samla branschen och göra omställningen till ett gemensamt mål, så att hållbara transporter blir verklighet snabbare. För det är möjligt och vi är många som vill bidra. Tillsammans utvecklar vi framtidens hållbara transportinfrastruktur!