Illustration stadsbildFörvaltning av våra anläggningstillgångar

Tema: Hur samlar vi information om våra tillgångar?

Datum: Tisdag 11 februari
Tid: kl. 15:00-17:30, följt av mingel och enklare förtäring
Plats: Swecos kontor, Marieberg
Adress: Gjörwellsgatan 22, Stockholm

I en ny serie av seminarier tar vi upp tillgångsförvaltning för VA ur olika perspektiv vid varje träff.

Seriens andra tillfälle ägnas tillgångsinformation. Data och information för bättre styrning är en central del av tillgångsförvaltning. På samma sätt som angreppsättet innebär ett helhetsgrepp kring åtgärder blir tillgångsförvaltning ett sätt att förstå vilken information som behövs för att skaffa nödvändig kunskap om tillgångarna för att nå målen. Data tas fram utifrån samordnade behov av analys och beslutsunderlag. En viktig del av – och förutsättning för – tillgångsförvaltning är samordnade datasystem, till exempel vad gäller tekniska data respektive ekonomisk redovisning för anläggningens olika delar.

Vi kommer att utbyta tankar och erfarenheter kring arbete med tillgångsinformation. Som vanligt blandar vi analys, fallstudier och diskussion.

Agenda

Digitalisering och standarder: Nyckeln till effektiv VA-hantering och tillgångsförvaltning
Presentatör: Isabella Arrhenius Håkansson och Robin Trankell, Roslagsvatten

Datadrivna beslut
Presentatör: Arvid Nelehag, Sweco

Vilka data behövs för att bestämma sin ambitionsnivå för förnyelseplanering?
Presentatör: Anne Adrup, Sweco
Gemensam diskussion

Om seminarieserien

Sweco anordnar återkommande träffar med kunder och andra intressenter i VA-branschen. Under ett par timmar i slutet av arbetsdagen träffas vi och diskuterar specifika teman som bedöms särskilt viktiga just nu för VA-organisationerna. Träffarna börjar med en gemensam fika och avrundas med mingel och lättare förtäring.

Swecos mål är att deltagarna ska få frågeställningar belysta ur olika perspektiv och gå hem med nya insikter och matnyttiga idéer som kan tillämpas i den egna verksamheten. Och med värdefulla kontakter med kollegor som står inför liknande utmaningar.

Fika finns framdukat från 14:30, programmet börjar 15:00. OBS! Vi börjar en halvtimme tidigare än förut.

Anmälan stänger 4 februari.

Vid frågor angående evenemanget, vänligen kontakta Jessica Blomgen

Varmt välkomna!