alt=""

Publicerad: 2023-02-07

Sweco vinnare i 100-wattaren 2022 

Torsdagen den 2 februari korades vinnarna i 100-wattaren 2022, tävlingen som belönar kommunikationsinsatser som gett bevisad effekt. Sweco var nominerade i två kategorier och vann 50-wattaren i kategorin Företag för sin varumärkeskampanj Transforming society together. 

Syftet med varumärkeskampanjen, som pågick under stor del av 2022, var att stärka Swecos varumärke och kommunicera varumärkeslöftet Transforming society together, genom att illustrera värdet som Sweco tillsammans med sina kunder tillför samhället.  

Juryns motivering löd:Genom att tilltala en rationell, teknisk värld med en emotionell och mänsklig berättelse, har Swecos nya kommunikationskoncept lyckats fånga uppmärksamhet, skapa engagemang och förflytta varumärket i högre utsträckning än vad som var väntat. 

Kampanjen har tagits fram tillsammans med byrån Spotlight och produktionsbolaget Makeriet och visar att business-to-business-kommunikation som utgår från att målgruppen i första hand är människor – inte befattningshavare – kan beröra och engagera på ett sätt som förstärker varumärken också på kort sikt.  

Foto på vinnarna

På bilden ses delar av arbetsgruppen, från vänster: Maria Wimnell, Projektledare Spotlight, Hanna Haeggström, Chef Marknadskommunikation Sweco, Angelica Zwahlen, Digital kommunikationsspecialist Sweco och Karl Nelson, Kreativt ansvarig Spotlight

– Jag är glad och stolt över att vi har lyckats sätta Transforming society together på kartan och belysa den mänskliga nyttan med det vi gör i våra uppdrag, och hur vi tillsammans med våra kunder förändrar samhället. Priset är ett fint kvitto på att vi har lyckats. Extra stolt är jag för att vi var nominerade i två klasser. 100-wattaren är inte vilken reklamtävling som helst, utan den belönar kommunikationsinsatser som skapar påvisbart affärsvärde. Att vi, med en i jämförelse liten budget, lyckats göra två kampanjer under samma år som båda nomineras för bästa effekt är fantastiskt, säger Hanna Haeggström, Chef Marknadskommunikation på Sweco Sverige. 

Swecos rekryteringskampanj Together var nominerad i kategorin Employer Branding & Rekrytering, i gott sällskap av företag som IKEA och Försvarsmakten. Rekryteringskampanjen har tagits fram tillsammans med byråerna Animal, Curamando och Doings – for a Change. 

Om 100-wattaren

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och belönar kommunikation som gett bevisad effekt. De nominerade bidragen bidrar dessutom till att höja kompetensen i branschen genom att vara goda exempel på hur kommunikation kan mätas och utvärderas i relation till hur den skapar kommersiell nytta. Totalt nominerades 64 bidrag, fördelat på tio kategorier och 29 priser delades ut i valörerna 50-, 75- och 100-watt.  

Transforming society together