Vad är viktigt för dig när du cyklar eller tar dig fram på elfordon i staden? Säkerhet? Gröna miljöer? Själv uppskattar jag till exempel den breda cykelbanan längs Norrmälarstrand i Stockholm, där jag tryggt kan ta mig hela vägen från city fram till Rålambshovparken utan att behöva korsa en väg, och samtidigt kan njuta av både stadsgrönska och utsikt över Riddarfjärden. De flesta av oss önskar oss också en miljö där vi själva kan bestämma hur vi rör oss, oavsett ålder eller fysisk förmåga, där vi kan ta hand om våra dagliga ärenden, uppleva, njuta av och nyttja stadens offentliga miljöer. I det här blogginlägget vill jag visa hur det kan bli verklighet!
Minskat bilberoende och förbättrad hälsa
De största vinsterna med att fler av oss cyklar eller tar oss fram på mindre elfordon, det vi kallar mikromobilitet, är förstås potentialen i att minska bilberoendet och förbättra hälsan hos stadens invånare. Några som har tagit fasta på detta är EU-kommissionen, den instans som föreslår nya EU-lagar och kontrollerar att medlemsländerna följer det som gäller.
I oktober 2023 kom rapporten European_Declaration_on_Cycling_en_0.pdf (europa.eu) där de centrala direktiven handlar om att lyfta förstärkt infrastruktur för cyklar och andra mikromobilitetslösningar till ett strategiskt prioriterat område, eller på ren svenska: det måste bli enklare att kunna cykla i staden.
Det här ökar trycket på oss som arbetar med gestaltade miljöer, det vill säga arkitekter och stadsplanerare, men utmaningen är mycket välkommen. Att utveckla staden så att alla får en större valfrihet kring transportlösningar och samtidigt öka engagemang och välmående hos invånarna, är något som ligger de flesta arkitekter och stadsplanerare varmt om hjärtat. Som arkitekt på Sweco arbetar jag själv dagligen med frågor om infrastruktur och det jag brinner allra mest för är att se till att människan återtar sin centrala plats in våra städer.
Tänk dig en cykelbana som är säker, väl belyst, snabbt tar dig dit du ska och dessutom bjuder på vackra omgivningar. Det säger sig självt att en sådan resväg skulle göra det mer attraktivt att lämna bilen hemma.
Samarbete för att utforma den perfekta cykelvägen
Hur tar vi då tillvara EU:s starka incitament och kombinerar den med den ökade efterfrågan som finns från invånarna i staden?
Ett möjligt svar är att använda spetskunskaper i samhällsbyggnadsprocessens olika discipliner, det vill säga, att trafikplanerare, arkitekter och ljusdesigners arbetar tätt ihop för att skapa säkrare, mer trivsamma offentliga miljöer som är enkla för alla att använda. Tänk dig en cykelbana som är säker, väl belyst, snabbt tar dig dit du ska och dessutom bjuder på vackra omgivningar. Det säger sig självt att en sådan resväg skulle göra det mer attraktivt att lämna bilen hemma.
Det finns goda principexempel ute i Europa. Den holländska kunskapsplattformen CROWs manual för cykelinfrastruktur innehåller tekniska lösningar som utgår från följande fem kriterier på god utformning:
Säkerhet
Vägen där man ska cykla eller använda en annan mikromobilitetslösning ska vara säker och trygg. Enkätstudier visar att den fysiska säkerheten i trafik är den viktigaste faktorn för val av cykel som färdmedel.
Sammanhållning
Resan med mikromobilitet ska fungera hela vägen till destinationen utan uppehåll längs resvägen. Platser där banan upphör och trafikanten tvingas in i osäkra trafiksituationer ska inte finnas.
Komfort
Resor med cykel som färdmedel ska vara trivsamma och praktiska upplevelser, särskilt när det gäller nya cyklister som kanske provar sig fram från tidigare bekväma bilburna pendlingsvanor.
Direkthet
Både tid och avstånd är viktiga komponenter i valet att använda mikromobilitet. Eftersträva alltid lösningar där mikromobilitet får den genaste vägen och eftersträva att valet av cykel ger en kortare restid än övriga alternativ.
Attraktivitet
Attraktivitet innebär att den praktiska infrastrukturen är väl underhållen under alla årstider, att omgivningarna är livliga och varierande, att bytespunkterna är väl belysta och trygga, och att risken för stöld och skadegörelse minimeras.
Är parkeringen trivsam att använda? Finns en gen väg från parkeringen in i verksamheten?
Stadsbyggnad och design
Att utforma den enskilda cykelbanan är en sak. En annan är att få till helheten, hela stadens nät av cykelvägar. Om nätet brister någonstans, om cyklisten tvingas passera osäkra miljöer eller ta en lång omväg, kan det innebära att man väljer andra färdmedel. Därför är det viktigt att trafikplanerare och arkitekter fortsätta att samarbeta kring säkerheten, och tillsammans planerar gena, sammanhållna nät. Kontrollfrågor som kan besvaras med god stadsbyggnad är:
Är nätet utformat med tydliga och rationella kopplingar för stadens invånare mellan hem, jobb eller skola, handel, och inte minst kollektivtrafik och gör det till ett självklart val att låta bilen stanna hemma?
Är nätet sammanhängande och utformat för att gynna mikromobilitet?
Finns det säkra utrymmen för oskyddade trafikanter att använda?
Är stadsrummet utformat för att undvika konflikter mellan olika trafikslag?
Finns det plats i stadsrummet för att lämna cykeln vid tänkbara målplatser?
Är vägen utformad för att vara trivsam att använda?
I byggnadsskalan är komfort, direkthet och attraktivitet de viktigaste aspekterna avseende mikromobilitetens miljöer. Kontrollfrågor kring miljöer som kan besvaras med god design är:
Är cykelparkeringen synlig, säker och väl belyst?
Är den utformad för att hantera alla slags lösningar som förekommer med mikromobilitet, till exempel lådcyklar eller permobiler?
Har den rätt dimensioner och kan hantera tänkta flöden?
Finns en gen väg från vägen till parkeringen och in i verksamheten för parkeringar inom- och utomhus?
Är parkeringen trivsam att använda?
God utformning och större valmöjlighet innebär mer frihet och självständighet för barn och unga. För äldre och personer med nedsatt fysisk förmåga är det inte bara en frihetsfråga, det handlar helt enkelt om inkludering och socialt deltagande.
Stadens invånare är vinnarna
Vinnare på ett systematiskt arbete med dessa frågor över disciplingränserna är stadens invånare. God utformning och större valmöjlighet innebär mer frihet och självständighet för barn och unga. För äldre och personer med nedsatt fysisk förmåga är det inte bara en frihetsfråga, det handlar helt enkelt om inkludering och socialt deltagande.
Staden ska främja vardagslivet och stimulera alla från 8 till 80. Konkreta strategier för mikromobilitetens miljöer gör stor skillnad, och vi på Sweco bidrar gärna med samlad kompetens över teknikgränserna och hjälper dig att skapa de bästa förutsättningarna för framtidens hållbara transporter!
Vi använder cookies för att optimera vår webbplats och våra tjänster. För vår policy, besök vårCookiepolicy
Funktionella
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.