Ny tågstation förenar Hjärup

Hjärup station

Med ett karaktäristiskt grönt väderskydd och en sänkt järnväg har Sweco på uppdrag av Trafikverket och Staffanstorps kommun omvandlat en tidigare barriär till en bärande förbindelse. Den nya stationen knyter samman Hjärups östra och västra delar, främjar hållbart resande och ger platsen ett nytt hjärta.

Fakta om projektet

  • Arkitekt

    Urban Skogmar

  • Fotograf

    Tim Meier

  • Färdigställt

    Mars 2025

Snabbtåg passerar modern tågstation i skymningen, med glasfasad och digital skyltning.
Modern järnvägsstation med glaspaneler och trappor, nattbelysning och klar himmel.

Utmaning: från barriär till brygga

Hjärup ligger längs en av Sveriges mest trafikerade järnvägskorridorer mellan Malmö och Lund. Orten har länge varit fysiskt och mentalt delad av järnvägen, med ett centrum som pressats ut mot periferin. När Trafikverket genomförde fyrspårsutbyggnaden såg Staffanstorps kommun sin chans att förändra det. Visionen var att skapa en funktionell station som också kunde sy ihop orten och ge den en tydlig mittpunkt.

Ett nytt torg ovanpå spåren

Sweco ansvarade för både gestaltning och teknisk projektering av stationen och det omkringliggande stadsrummet. Genom att sänka järnvägen cirka fyra meter kunde höga bullerskydd undvikas, samtidigt som fria siktlinjer genom området skapades. Ovanpå spåren har ett nytt torg vuxit fram – ett öppet, publikt rum som förenar staden och ger plats för rörelse och vistelse.

Centralt i gestaltningen står det skulpturala väderskyddet, vars mjukt gröna kulör anspelar på järnvägens traditionella kontaktledningsstolpar. Det fungerar både som ett skyddande tak och ett tydligt visuellt landmärke. Tillsammans med gröna bullervallar, lutande stödmurar och planteringar smälter stationen in i Hjärups landskap och förlänger den gröna korridoren genom orten.

Trappa på tågstation med skylt som visar utgång och ersättningstrafik.
Modern arkitektur vid tågstation med glas och metall. En person går mot perrongen. Klarblå himmel.
  • Modern byggnad med glastak och trädetaljer, omgiven av vegetation och människor på gångväg.
  • Modern järnvägsstation med glas och metallstruktur under klarblå himmel.
  • Modern arkitektur med promenadstråk och bänkar, träd och hus i bakgrunden.
  • Modern järnvägsstation med gångbro över spåren under en klarblå himmel.
1 / 4

Centrum för hållbart resande

Den nya stationen är mer än en plats att kliva av och på tåget. Den fungerar som ett nav för hållbart resande men också som en social mötesplats. Genom att bryta barriäreffekten och skapa naturliga flöden bidrar projektet till ökad trygghet, rörelse och social sammanhållning på orten. Samtidigt möjliggör stationen förtätning och stadsutveckling i nära anslutning till kollektivtrafiken, en viktig nyckel till framtidens klimatsmarta samhällen.

Multidisciplinärt arbete

Gestaltningsuppdraget tillföll Sweco på uppdrag av Trafikverket och Staffanstorps kommun. Swecos multidisciplinära team har bidragit med arkitektur, landskapsarkitektur, planering, konstruktion, mark och trafik i ett helhetsgrepp där teknik, plats och människa möts.

Visste du att…

  • Stationen är en del av Sveriges mest trafikerade järnvägssträcka och ingår i det större Trafikverksprojektet Fyrspåret Malmö–Lund.
  • Väderskyddets form och färg är inspirerade av järnvägens kontaktledningsstolpar – tolkade genom modern arkitektur.
  • Genom att sänka järnvägen minskade behovet av bullerskydd och utsikten genom området förbättrades.
  •  Projektet är nominerat i den internationella arkitekttävlingen World Architecture Festival 2025
  • De gröna bullervallarna innehåller ett rikt växtliv som bidrar till biologisk mångfald.
Modern järnvägsstation med tåg som passerar snabbt på kvällen.