Cykla in i framtiden med oss
Dags att hylla cykeln som färdmedel och lyfta några av de fördelar ett ökat cyklande kan bidra till. Ökad tillgänglighet, attraktivare städer, minskad klimatpåverkan, renare luft, mindre buller och bättre hälsa – nedan följer våra främsta argument till att cykeln borde bli det självklara färdmedelsvalet för alla!
Attraktiva städer och ökad tillgänglighet när cykeln prioriteras
Under lång tid har våra städer anpassats efter bilens behov och en starkt bilnorm har utvecklats. Den som saknar bil eller körkort riskerar sämre tillgänglighet, sämre tillgång till service och har svårare att vara delaktig i samhället.
På senaste tiden har utvecklingen gått åt andra hållet, där stadsplaneringen nu har börjat sätta människan i fokus. Gångvänliga och trivsamma miljöer med närhet till service och grönområden prioriteras och cykeln har fått en nyckelroll i utvecklingen. Resultatet blir ökad tillgänglighet, en levande stadsmiljö och ökad jämlikhet och jämställdhet där unga och låginkomsttagare inte exkluderas i samma utsträckning som vid bilfokuserad planering.
Cykling ger bättre luft och mindre klimatpåverkan
Vägtrafiken står idag för cirka 90 % av de totala utsläppen, varav personbilar står för två tredjedelar. Utsläppen från vägtrafiken har minskat över tid, men utvecklingen går för sakta för att nå uppsatta miljömål.
Ett ökat cyklande är en viktig del i omställningen, speciellt om cykelresan ersätter en tidigare bilresa. Om samtliga bilresor ersätts med gång eller cykel minskar utsläppen med i genomsnitt 3,5 ton per år och person enligt en färsk europeisk undersökning. Det motsvarar nästan hälften av klimatpåverkan från en genomsnittlig person i Sverige! Även utsläpp av kväveoxid, partiklar och buller minskar till följd av ökat cyklande, vilket är viktigt inte minst ur ett hälsoperspektiv.
- I Sverige dör ca 7000 personer i förtid årligen på grund av sjukdomar orsakade av luftföroreningar. Trafiken står för en betydande del av dessa luftföroreningar.
- De sammanlagda hälsoeffekterna av luftföroreningar i Sverige beräknas kosta 56 miljarder kronor per år.
- Buller från vägtrafiken ger upphov till cirka 1000 hjärtinfarkter och 1000 fall av stroke i Sverige per år, varav cirka 500 leder till dödsfall.
Bättre ytanvändning med minskat antal bilparkeringar
Sverige har drygt fyra parkeringsplatser per bil, motsvarande runt 50 kvadratmeter, vilket är mer än den genomsnittliga boarean per person i Sverige. Yta för bilparkering skulle i stället kunna användas till nya bostäder, handelsplatser, grönområden, lekparker eller liknande.
Fysisk aktivitet och hälsa
Bilnormen bidrar även till stillasittande, en allvarlig hälsoutmaning som står för drygt 1 av 20 dödsfall i Sverige. Bara 7 % av alla svenskar och endast 1 av 5 svenska skolbarn når upp till rekommendationerna för fysisk aktivitet. Det kostar samhället cirka 6 miljarder kronor per år som en följd av sjukvårdskostnader och produktionsbortfall. Samtidigt har antalet barn som går och cyklar till skolan halverats sedan mitten av 1990-talet. Dagens generation är därför den första i modern tid som riskerar kortare livslängd än föräldrarna.
Stor potential för mer cykling
Visste ni att nästan hälften av alla bilresor i Sverige är kortare än 5 kilometer? Det är ett avstånd som tar ungefär en kvart att cykla. Det är inte mycket. Men ändå tillräckligt för att ge dig en lång rad hälsovinster. Här finns stor potential och på Sweco är vi stolt medlem i Svenska Cykelstäder som har som mål att ”hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska ske med cykel”.
Som trafikplanerare på Sweco brinner vi för cykeln och vill göra våra kunder och samarbetspartners till lika stora cykelfantaster! Tillsammans kan vi skapa ett attraktivt, hållbart och hälsosamt samhälle där cykeln är den nya normen.


