2025-09-10

Reading time: 5min

Peter Jurmala

Peter Jurmala

Arkitekt

Dags att tala om vikten av cykelparkeringar i staden

För inte så länge sedan besökte jag ett evenemang i Konserthuset i Stockholm. Jag tog cykeln dit, men när jag var framme hamnade jag i ett dilemma. Det finns nämligen ingen lämplig parkering för cyklar i direkt anslutning till Hötorget. Till slut ställde jag cykeln intill byggstaketet för Konserthusets fasadrenovering och låste ramen till byggställningen.  I närheten fanns ett stort antal parkerade cyklar som var låsta till alla tillgängliga räcken och stolpar.

Även om cykelvägarna ofta är bra, är parkeringen vid destinationen det som ställer till det för cyklisterna. Ibland finns inga lämpliga platser i närheten, eller så känns den parkeringsanordningen som finns otrygg. Förbättrade cykelvägar och utbyggnaden av ett sammanhängande cykelnätverk nämns ofta i diskussioner. Det som saknas i de flesta diskussionerna är vad som händer när man är framme.

  • Även om cykelvägarna ofta är bra, är parkeringen vid destinationen det som ställer till det för cyklisterna. Ibland finns inga lämpliga platser i närheten, eller så känns den parkeringsanordningen som finns otrygg.

Säker och attraktiv parkering ökar arbetspendlingen

Att ha en trygg plats att lämna cykeln på vid destinationen påverkar benägenheten att cykla. Till exempel visar Wardman et. al.  i sin studie Factors influencing the propensity of cycle to work (2007) att tillgång till säker och attraktiv parkering leder till en ökning av arbetspendlingen mellan 10-13 procent.

Arbetsgivare har börjat inse vikten av att erbjuda bra cykelparkeringar för sina medarbetare som arbetspendlar och har även andra erbjudanden som exempelvis förmånscyklar. Det är bra och förhoppningsvis ser vi mer av detta. Det som fattas i våra städer och förorter är dock attraktiva parkeringar för övriga ärenden, som mitt konsertbesök ovan, vid handelsplatser och inte minst vid kollektivtrafiken.

Uppmuntra fler att välja cykeln för dagliga ärenden

Vi behöver i vårt arbete rita cykelparkeringar som är lätta att hitta och attraktiva att använda. Genom att erbjuda säker, tillgänglig, logisk och trivsam cykelparkering, kan fler uppmuntras till att i första hand välja cykeln som fordon för arbetspendling och för andra dagliga ärenden. Utformningen av resans avslut, från cykelbanan till skrivbordet, konsertstolen, affären, eller tåget, spelar därför en nyckelroll i upplevelsen och påverkar i hög grad den enskildes motivation att cykla.

Nio principer för en välfungerande cykelparkering

För en välfungerande cykelparkering bör ett antal grundläggande principer beaktas:

  1. Parkeringen ska vara väl synlig i gaturummet och lätt att upptäcka för potentiella nya användare. Om parkeringen inte är synlig från gatan, behövs tydlig skyltning och vägledning.
  2. Parkeringen bör ligga i nära anslutning till resmålet, helst med direkt visuell kontakt.
  3. Parkeringen ska upplevas som säker och överblickbar med god belysning och god gestaltning. Den ska vara övervakad.
  4. Parkeringen ska vara trivsam och logisk att använda. Besöksparkeringar ska markeras tydligt.
  5. Parkeringen ska dimensioneras med ett tillräckligt antal platser så att det inte finns risk för överbeläggning.
  6. Parkeringen ska vara gratis, åtminstone för korttidsparkering.
  7. Det bör erbjudas service i nära samband till parkeringen.
  8. Det ska finnas dedikerade platser för lådcyklar.
  9. Det bör finnas eluttag eller dedikerade skåp för laddning av elcykelbatterier.
  • Genom att erbjuda säker, tillgänglig, logisk och trivsam cykelparkering, kan fler uppmuntras till att i första hand välja cykeln som fordon för arbetspendling och för andra dagliga ärenden.

Nyttja de överblivna ytorna till cykelparkering

Strategiska satsningar på bra och säkra parkeringar kan göra stora skillnader i benägenheten att cykla i vardagen. Inte minst vid kollektivtrafik, men även vid andra viktiga mål, till exempel köpcentra och skolor. I många fall behöver man inte bygga nytt, det är mer än fråga om omprioritering. Cykelparkering är främst yteffektiv, varför inte omvandla ett antal platser nära infarter i befintliga bilparkeringshus?  Och inne i stan, varför inte satsa på outhyrda lokaler? Genom att tänka nytt och prioritera cykelparkeringar kan vi öka de hållbara resorna och minska utsläppen i staden!

  • Genom att tänka nytt och prioritera cykelparkeringar kan vi öka de hållbara resorna och minska utsläppen i staden!

Vill du veta mer eller diskutera vidare?

Vi vill gärna veta vad du tycker, ta del av dina insikter och dela med oss av vår expertis. Fyll i formuläret så ser vi till att rätt expert för ditt ärende återkommer till dig! Vid pressfrågor hänvisar vi till vår presstelefon, 010-484 50 20.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.