Idag den 28 januari 2025, lämnar regeringen propositionen: En förebyggande socialtjänstlag – för ökade rättigheter, skyldigheter och möjligheter, till Riksdagen. Beslut fattas under våren och en ny socialtjänstlag väntas träda i kraft 1 juli 2025 och då ersätta den nuvarande socialtjänstlagen.
Det är många som ser fram emot att socialtjänstlagen moderniseras, samtidigt ser vi i de nulägesanalyser som vi har hjälpt kommuner med, att det finns en osäkerhet kring vad förändringen kommer att innebära i praktiken. Det här blogginlägget visar hur vi kan stötta kommuner i den omställning som kommer att krävas.
För Socialtjänsten innebär den nya socialtjänstlagen bättre förutsättningar jämfört med i dag, men också ett utökat ansvar för planeringen av insatser till enskilda, och att särskilt väga in behovet av tidiga och förebyggande insatser.
Vad är syftet med den nya socialtjänstlagen?
Syftet med den nya socialtjänstlagen är bland annat att skapa en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. För Socialtjänsten innebär det bättre förutsättningar jämfört med i dag, men också ett utökat ansvar för planeringen av insatser till enskilda, och att särskilt väga in behovet av tidiga och förebyggande insatser.
Med den nya socialtjänstlagen införs även ett tydligare krav på att socialtjänsten behöver arbeta med systematisk uppföljning och att verksamheten ska bedrivas i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. En tydlig insikt utifrån de nulägesanalyser vi genomfört är att kommuner exempelvis behöver stöttning i dokumentationsprocesser vad gäller insatser utan föregående behovsprövning, användarcentrering, systematisk uppföljning och förändringsledning.
Den nya socialtjänstlagen innebär bland annat att:
Socialtjänsten ska arbeta mer förebyggande och fånga upp behov innan de blivit för stora.
Socialtjänsten ska vara lättare att nå och få hjälp ifrån när det behövs.
Socialtjänsten ska kunna erbjuda insatser snabbare genom att fler insatser kommer kunna undantas från individuell behovsprövning – detta för att insatserna ska komma tillräckligt snabbt, när behovet är som störst.
Socialtjänstens verksamhet ska ligga i linje med vetenskap och beprövad erfarenhet och kontinuerligt följas upp och utvecklas.
Vi kartlägger prioriterade grupper och socialtjänstens tillgänglighet och utför behovsanalys med fokus på målgrupper som socialtjänsten når i låg utsträckning.
Vilka omfattas av den nya lagen?
Den nya lagen kommer i första hand att beröra socialtjänsten men kommer även att kräva att flera aktörer involveras i kommunernas sociala arbete för att kunna ställa om till en mer förebyggande socialtjänst, exempelvis skola, fritidsverksamhet, nära vård och samhällsplanering. Omställningen innebär därmed att samverkan med aktörer utanför socialtjänsten blir central för att möta samhällsutmaningar kopplat till socialt arbete.
Behöver du och din kommun stöd i omställningsarbetet?
Sweco hjälper flertalet kommuner att förbereda sig och ställa om verksamheten inför de kommande förändringarna i lagstiftningen. Vi har mycket god kännedom om den nya socialtjänsten och om de utmaningar omställningen kan innebära för såväl stora som små kommuner. Vi kan bistå med både mindre och större insatser inför omställningen och anpassar alltid vårt stöd efter kundens behov. Vi hjälper bland annat till med:
olika typer av kartläggningar och analyser avseende kommunens nuläge och behov kopplade till omställningen
stöd i förändringsledning
facilitering av processer för att identifiera framtida insatser och handlingsutrymmen
stöd i metoder för ökad användarcentrering
förslag på utvecklingsområden för socialtjänsten i kommunen och framtagande av handlingsplan.
En tydlig insikt utifrån de nulägesanalyser vi genomfört är att kommuner exempelvis behöver stöttning i dokumentationsprocesser vad gäller insatser utan föregående behovsprövning, användarcentrering, systematisk uppföljning och förändringsledning.
Fokus är ökat medborgarfokus, samverkan och systematisk uppföljning
Fokus för vårt stöd är de olika behov, styrkor och utmaningar inom socialtjänsten som den enskilda kommunen har att förvalta och hantera i omställningen till den nya socialtjänstlagen. Det kan till exempel handla om att kartlägga prioriterade grupper och socialtjänstens tillgänglighet eller om behovsanalys med fokus på målgrupper som socialtjänsten når i låg utsträckning. Det handlar också om de nödvändiga förändringar som kravet på en mer kunskapsbaserad socialtjänst innebär till exempel för tillgången till strukturerade data för analys, uppföljning och utvärdering. Behöver du och din kommun stöd i omställningsarbetet? Kontakta oss!
Vill du veta mer om den nya socialtjänstlagen och hur vi kan hjälpa dig?
Fyll i formuläret så återkommer våra specialister till dig.
Din integritet och cookies
Vi använder cookies för att optimera vår webbplats och våra tjänster. För vår policy, besök vårCookiepolicy
Funktionella
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.