The Green Goods Hub – fossilfria godstransporter i Södertälje med stöd av CEF
Hållbar lösning för fossilfria godstransporter
The Green Goods Hub handlar om att utforma en helhetslösning för fossilfria godstransporter i Södertälje. Målet är att flytta mer gods till sjöfart och järnväg samt att öka förutsättningarna för helt fossilfri godslogistik.
Södertälje kommun och Södertälje Hamn har tilldelats 11 miljoner kronor från EU-fonden Connecting Europe Facility (CEF) för projektet. En starkt bidragande faktor för tilldelningen är att Södertälje är den enda platsen i Mellansverige som knyter samman farleder, järnväg, Europabilvägar, hamn och ett logistikcenter.
Fossilfria transporter och hållbarhet i fokus
Syftet med projektet är att ta en ledande roll i Europas omställning genom att skapa ett bra exempel på hållbar godshantering och optimala synergier mellan sjöfart, järnväg och vägtransporter. Dessutom syftar projektet till att stärka Södertäljes roll som en hållbar gods- och logistiknod i Östra Mellansverige (ÖMS) och förbättra konkurrensförutsättningarna för företag i området.
Projektet omfattar fyra huvudområden:
- Elektrifiering av ny järnväg i hamnen
- Ny lösning för landström
- Förstärkning av kajerna för smartare användning
- En utredning för hur spårområdet kan utökas i hamnen
Just nu genomförs flera förstudier för att kartlägga hur infrastrukturen kan förbättras och hur de hållbara transportlösningarna kan utvecklas. Framöver planerar projektet att ansöka om investeringsmedel för att implementera de lösningar som tagits fram.
Projektet är en del av EU:s Trans-European Transport Network (TEN-T), vilket ger en större europeisk kontext och betydelse. Målet med TEN-T är att skapa en integrerad och effektiv transportinfrastruktur som underlättar mobilitet, ökar konkurrenskraften och främjar hållbar utveckling.
Sweco stödjer hållbarhetsprojektet
Swecos uppdrag i projektet är att stötta Södertälje kommun och Södertälje Hamn i att genomföra förstudier för att utveckla hållbara transportlösningar.
Sweco bidrar med stöd inom följande viktiga områden:
- Tekniksamordning – Sweco bidrar med expertis inom relevanta teknik- och miljöområden, till exempel elektrifiering av järnväg, kajförstärkning, projektering av landström etc.
- Programledning – samordning av uppdragets samtliga delar
- EU-samordning rapportering och ansökningar – genomförande av rapportering och uppföljning gentemot EU samt samordning av underlag och framtagning av kommande investeringsansökningar
Klimatneutralitet och fossilfria transporter
Projektet kommer att leda till förbättrad konkurrenskraft för företag, minskade koldioxidutsläpp, en förbättrad infrastruktur och stärkt attraktivitet för Södertälje som logistiknav. Den omfattande satsningen på fossilfria transporter och integreringen av olika transportformer i en hållbar logistiklösning är ovanlig och imponerande.
The Green Goods Hub strävar efter klimatneutralitet och fossilfria transporter och använder moderna teknologier för att optimera logistikflöden och effektivisera gods- och transporthantering. Genom att skapa en robust transportinfrastruktur tryggas även framtida behov.
Höga krav på kommunikation och samverkan
Swecos uppdrag att samordna olika aktörer och olika tekniska lösningar ställer höga krav på god kommunikation, nära och transparent dialog med alla parter samt modet och viljan att pröva nya, innovativa lösningar.
Sweco kommer att bidra med expertis inom logistik och hållbara transporter, samt använda avancerade metoder för infrastrukturplanering och effektivisering av godsflöden. Projektledningen och rapporteringen gentemot EU kommer också att vara centrala insatser.
Projektet sträcker sig över flera år, med förstudier som startade under 2023 och fortsätter fram till slutet av april 2026. Rapportering mot EU sker kontinuerligt genom projektets gång.
Visste du att…
- Elektriska lastbilar kan minska koldioxidutsläppen med upp till 90% jämfört med traditionella dieseltruckar?
- Järnvägstransporter är ett av de mest energieffektiva sätten att transportera gods? En stor mängd last kan transporteras med betydligt lägre utsläpp per tonkilometer jämfört med vägtransport.
- Flera europeiska länder, inklusive Sverige, arbetar mot att ha helt fossilfria godstransporter till 2045?
