Framtidens kontor är inte bara en plats där vi arbetar, utan också en plats där vi umgås, lär oss och utvecklas. För att skapa ett kontor som är anpassat till verksamheten och medarbetarna behöver vi utröna vilka behoven är samt beakta perspektiv kopplat till flexibilitet, hållbarhet och attraktivitet. I den här bloggen delar vi med oss av några insikter från vår erfarenhet av kontorsutveckling och framtidens kontor.
Fem aspekter att tänka på
Medarbetarnas och verksamhetens behov
Funktionalitet
Flexibilitet
Teknik
Miljö
Anpassa kontoret efter förändrade behov
Kontoret är inte längre en statisk miljö, utan en dynamisk plattform som kan förändras efter verksamhetens och medarbetarnas behov. Det innebär att kontoret måste vara flexibelt och kunna stödja olika typer av arbete, samarbete och kommunikation. Utvecklingen av kontoret behöver utgå från det faktiska och unika behovet hos verksamheten i fråga. Det kan handla om att skapa zoner för olika aktiviteter, använda möbler och teknik som är lätta att flytta och anpassa, eller erbjuda alternativa arbetsplatser som coworking spaces eller hemmakontor.
Trenden att delvis arbeta från olika platser, inklusive hemmet, är nog här för att stanna. Detta innebär sannolikt att kontoren kommer bli mindre till ytan och mer fokuserade på samarbets- och fokusytor samt mötesrum.
Kontoret är inte längre en statisk miljö, utan en dynamisk plattform som kan förändras efter verksamhetens och medarbetarnas behov.
Minska kontorets miljöpåverkan
Kontoret är inte bara en arbetsplats, utan också en del av samhället. Därför är det viktigt att kontoret bidrar till att minska miljöpåverkan och främja ett hållbart samhälle. Det kan handla om att optimera energianvändningen, använda återbrukade eller förnybara byggmaterial och inredning, främja hållbara resvanor eller skapa en hälsosam och trivsam inomhusmiljö med god ventilation, ljus och akustik. Samnyttjande och delning av funktioner med andra verksamheter, till exempel konferensanläggning och lunchytor, möjliggör ett mer effektivt användande av kontoret med mindre klimatpåverkan och högre nyttjandegrad av de lokaler som delas.
Skapa ett kontor som lockar och engagerar
Sammanhanget i staden och på platsen är viktigt, där kontoret är en del av något större. Verksamhetsmixen i fastigheten och i det närliggande kvarteret är viktiga delar för att skapa attraktivitet. Kontoret är inte bara en funktionell plats, utan också en plats som påverkar hur vi mår, presterar och identifierar oss. För att skapa ett kontor som lockar och engagerar medarbetarna krävs det att kontoret är attraktivt och kommunicerar verksamhetens värderingar, kultur och varumärke. Det handlar om att skapa en verksamhetsanpassad utformning, använda färger och inredning som stimulerar både fokus och samverkan. Likaså kreativitet, samt möjliggöra aktiviteter som främjar välbefinnandet.
För att skapa ett kontor som lockar och engagerar medarbetarna krävs det att kontoret är attraktivt och kommunicerar verksamhetens värderingar, kultur och varumärke.
Involvera medarbetarna i kontorsanpassningen
Kontorsutveckling är en viktig process med individen i centrum. För att lyckas med framtidens kontor krävs det att man involverar medarbetarna i kontorsanpassningen och skapar en gemensam vision, strategi och plan för hur kontoret ska utvecklas. För att lyckas väl är det helt avgörande att utgå från verksamhetens unika behov – idag och i framtiden. Det kan handla om att genomföra enkäter, intervjuer eller workshops för att kartlägga behov, önskemål och förväntningar, eller att testa olika lösningar i mindre skala innan man implementerar dem i större skala.
Framtidens kontor är smart och uppkopplat
Tekniken spelar en allt större roll i kontorsmiljön, så det är viktigt att tänka på hur man kan integrera tekniska lösningar i kontorsytorna. Det kan exempelvis handla om att installera smart belysning, videokonferenssystem, bokningssystem eller andra tekniska lösningar.
Med flera medarbetare som arbetar på distans ökar också kraven på välfungerande hybridmöten, där alla känner sig delaktiga och inkluderade.
Möjligheten att använda förstärkt verklighet (AR), virtuella möten och andra tekniska innovationer kommer öka möjligheterna för medarbetare och kunder att samarbeta och kommunicera på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.
För att lyckas med framtidens kontor krävs det att man involverar medarbetarna i kontorsanpassningen och skapar en gemensam vision, strategi och plan för hur kontoret ska utvecklas.
Innovativa kontorslösningar i världen
Definitionen på vad som är modernt och innovativt kan variera beroende på vilka kriterier som används, här är några exempel på kontor runt om i världen som utifrån sina behov skapat intressanta lösningar:
Googleplex, Mountain View, Kalifornien, USA: Googles huvudkontor har en lekfull och kreativ design med en mängd olika temarum, som en strandbrygga, en bowlingbana och en rutschkana. Kontoret har också flera teknologiska innovationer, inklusive smarta belysningssystem och biometriska säkerhetslösningar.
Amazon Spheres, Seattle, Washington, USA: Amazons nya huvudkontor har tre stora glaskupoler som innehåller olika växtarter från hela världen. Kontoret har även andra innovativa funktioner, inklusive en ”hundpark” för anställdas husdjur och en 24-timmars matbutik.
Lego House, Billund, Danmark: Legos nya huvudkontor har en kreativ och lekfull design som speglar företagets varumärke och kultur. Kontoret har flera temarum, inklusive en ”byggzon” där anställda kan bygga med Lego, och en ”minifigurhall” med tusentals Lego-minifigurer.
Ditt framtida kontor
Hur ser ditt framtida kontor ut? Genom att kartlägga och analysera verksamhetens och medarbetarnas behov kopplat till kontoret, med avstamp i ett tydligt syfte och en engagerande målbild, skapas de bästa förutsättningarna för att utveckla ditt befintliga eller nya kontor på bästa sätt. Swecos experter inom arbetsplatsstrategi och kontorsutveckling hjälper dig gärna!
Vi använder cookies för att optimera vår webbplats och våra tjänster. För vår policy, besök vårCookiepolicy
Funktionella
Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistik
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marknadsföring
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.