2025-10-20

Reading time: 5min

Johan Ander

Head of Digital Strategi and Innovation, Digital Services, Sweco

Så blir din verksamhet framgångsrik med AI

Utvecklingen av AI går snabbt och sker ofta långt borta i stora serverhallar med den mest avancerade digitala tekniken människan någonsin har skapat. Trots teknikens snabba framsteg kan tillämpningen i den egna verksamheten upplevas som något diffus och otydlig. Men resultaten som kommer till oss visar att trenden är tydlig, fler och fler organisationer använder artificiell intelligens för att få insikter, förbättra beslutsfattandet och öka effektiviteten. Så vad behöver verksamheter göra för att bli framgångsrika resenärer på AI resan?    

För rådgivning och hjälp med AI strategi.

  • Artificiell Intelligens är datadriven och ett av de viktigaste stegen på resan är därför att förstå värdet av organisationens data.

Vägen mot en datadriven organisation  

De flesta bedömare är överens om att AI inom en snar framtid kommer ha en stor påverkan på alla organisationer, verksamheter och samhället i sort. Förändringen kommer kanske inte upplevas som en snabb revolution utan mer som en stegvis transformation av verksamhetens sätt att arbeta. Att starta sin transformation redan nu är avgörande, för att inte stå kvar på perrongen när tåget lämnar stationen.  

Artificiell Intelligens är datadriven och ett av de viktigaste stegen på resan är därför att förstå värdet av organisationens data. Det som sker är att fler och fler bolag vänder den artificiella intelligensen in mot den egna organisationens data för att få hjälp i sitt beslutsfattande, sin uppföljning och sin rapportering. För att kunna göra detta så måste man strukturerat ha skapat datalager som säkerställer att lagrad data är korrekt, kvalitetssäkrad, och tillgänglig.  

  • Att starta sin transformation redan nu är avgörande, för att inte stå kvar på perrongen när tåget lämnar stationen.  

En nödvändig prioritet: Datakvalitet och it-arkitektur 

I många verksamheter ligger data spridd i olika system över hela organisationen som ett resultat av att digitalisering och IT har utvecklats och implementerats under en lång tid. Ofta saknas en  IT-arkitektur som beskriver vilka system som används och även en dokumenterad systeminventering. Det betyder att organisationen inte vet var olika typer av relevant data befinner sig. Då AI är datadrivet är detta ett dåligt utgångsläge. Ett av de viktigaste besluten är därför är att prioritera data och datakvalitet samt att säkerställa ett centralt datalager. Målet är att strukturera och kvalitetssäkra strategiska data, som i början kan användas för datadrivet beslutsfattande, men som över tid går mot mer automatiserat beslutsfattande med stöd av AI. 

  • Förändringen mot att använda AI som beslutsstöd är den viktigaste drivkraften för att genomföra en organisationsövergripande digital transformation.  

Att förstå sitt nuläge är att ta första steget i rätt riktning  

En digital transformation är ett förändringsprogram som består av flera steg. Ett av de första, och kanske viktigaste, är att förstå organisationens digitala nuläge och mognadsgrad. Var befinner sig organisationen i den digitala evolutionsprocessen? Att nå den högsta nivån, som handlar om automation och AI baserade beslut, kräver ett målmedvetet förändringsarbete som kan ta tid.  

Målen med en digital transformation är dock i grunden enkla och handlar om att säkerställa två förmågor.  

  • Förmågan att kunna fatta datadrivna beslut 
  • Förmågan att bedriva digital verksamhetsutveckling
     

Sweco inleder ofta arbetet med att förstå det digitala nuläget. Hur är organisationens operativa och strategiska digitala mognadsgrad? Hur långt har organisationen kommit på sin digitaliseringsresa? Vilka system används och hur fungerar de? Finns IT-strategi, dokumenterad IT-arkitektur och en övergripande digitaliseringsstrategi? Finns resurserna, viljan och kulturen att skapa digital förändring?  

Det digitala nuläget sätter både riktning och ambitionsnivå. Resultatet från analysen blir ofta en ny eller uppdaterad digitaliseringsstrategi. Själva genomförandet av strategin blir sedan det som kallas för en digital transformation. I detta fall en resa om att i framtiden framgångsrikt kunna möta den största digitala revolutionen i mänsklighetens historia – introduktionen av artificiell intelligens. 

Att förstå det digitala nuläget är det första steget, en viktig punkt för att kunna starta resan. Om man inte vet var man befinner sig är det väldigt svårt att dra ut riktningen mot vart man ska – det gäller alla resor.  

Vill du veta mer eller diskutera vidare?

Vi vill gärna veta vad du tycker, ta del av dina insikter och dela med oss av vår expertis. Fyll i formuläret så ser vi till att rätt expert för ditt ärende återkommer till dig! Vid pressfrågor hänvisar vi till vår presstelefon, 010-484 50 20.
  • Detta fält används för valideringsändamål och ska lämnas oförändrat.