Ökad automation för en hållbar lagerhantering
Modernisering av PostNords lagerhantering
På ett av sina lager i Norrköping, tar PostNord TPL hand om mottagning, lagring, hantering och distribution av varor åt Bauhaus svenska och norska butiker. Med målet att öka attraktionskraften på arbetsplatsen, minska godsskador och erbjuda en modern och effektiv lagerhantering ville kunden öka automationsgraden i lagret.
Sweco fick i uppdrag att hjälpa PostNord TPL att modernisera deras lagerhantering. Projektet sträckte sig över 2021–2022 och innefattade en rad olika delmoment för att säkerställa en framgångsrik integration av ett AGV-system (Automated Guided Vehicle) i verksamheten.
Swecos uppdrag inkluderade:
- Identifiering av lämpliga materialflöden för automatisering genom dataanalyser och anpassning av manuella flöden till AGV-transport.
- Utvärdera marknadens AGV-leverantörer för att identifiera aktuella lösningar. Med teknisk kompetens och utvärderingsmatriser guida i urvalsprocessen samt säkerställa ett välgrundat leverantörsval.
- Detaljerad dokumentation av tidplaner, processer och tekniska förutsättningar, samt skapande av regler för automatiska upphämtnings- och avlastningsmönster
- Stöd till kundens projektledare genom hela implementationsprocessen, inklusive förberedelser och utbildning av personal
- Stöd under testfasen för att säkerställa att leveransen överensstämde med de uppsatta kraven
- Etablering av ny lastbärare för butiksorder genom kravsammanställning och identifiering av leverantör

Optimerade AI-verktyg för en modern lagerhantering
Uppdraget bestod i att implementera ett självkörande fordon, kallat AGV, som i det här fallet innebär en gaffeltruck som kör helt autonomt. Fordonet får sina uppdrag via ett IT-system som är kopplat till PostNords lagerhanteringssystem. Ett uppdrag består i att hämta och lämna last på olika platser i lagret.
En viktig del av projektet var hanteringen av skräp och returmaterial. Inne på lagret placerades AGV-anpassade kärl, touch-skärmar och kärlvändare till komprimatorer, maskiner som används för att komprimera eller packa ihop olika material i mindre volymer, för att gaffeltrucken helt automatiskt ska kunna hantera plast, wellpapp, metall, trä och övrigt skräp.
Engångsemballage ersattes med återanvändbara lastbärare, så kallade godsburar. Denna strategiska förändring bidrog till en minskning av klimatavtryck och kostnader, och även till en förbättrad hantering av skräp och returmaterial.
– Godsburarna som Sweco föreslog har förbättrat ergonomin för plockarna, fyllnadsgraden i lastbilarna och reducerat miljöpåverkan genom minskad förbrukning av packmaterial, säger Johannes Algotsson, PostNord TPL.
Genom att inkludera dessa flöden gavs personalen möjlighet att gradvis vänja sig vid AGV-systemet, vilket är avgörande för framgången med automationsimplementationer.
Parallellt med automationsimplementationen stöttade Sweco även produktionsplaneringen med att utvärdera ett anpassat AI-verktyg som föreslog justering av plockplatser efter säsong och efterfrågan. Resultatet slog väl ut och implementerade senare av PostNord TPL själva.
Ergonomiska förbättringar och minskad miljöpåverkan
Den största utmaningen i uppdraget var att få AGV-systemet att fungera smidigt i verksamheten. Tack vare god kommunikation och bra samarbete mellan PostNord TPL, Sweco och leverantören har systemet optimerats och fungerar nu på ett automatiserat och smidigt sätt.
Framåt ligger fokus på fortsatt finjustering av AGV-flödena och förbereda för nästa fas med fler AGV-enheter.
– Samarbetet med Sweco har fungerat väldigt bra då de varit självgående och lösningsorienterade, säger Johannes Algotsson, PostNord TPL