Ostlänken – Sveriges största infrastrukturprojekt

Uppdrag

Ostlänken, nytt dubbelspår för höghastighetståg mellan Järna och Linköping

Kund

Trafikverket

Status

2015 – pågående

Kompetens

Järnvägsteknik, geo- och bergteknik, väg- och anläggning, projektledning, trafik, mätningsteknik, samhällsanalys och strategi, vatten och miljö, arkitektur, installation och IT

Plats

Norrköping

Sweco utformar delsträcka i Ostlänken – Sveriges största infrastrukturprojekt

Ostlänken är för närvarande Sveriges största infrastrukturprojekt och sträcker sig från Järna till Linköping, genom tre län och fem kommuner. Sweco har arbetat med uppdraget sedan 2015 och bidrar med kompetens inom flera olika teknikområden.

43 kilometer ny dubbelspårig järnväg

Swecos uppdrag innebär att planera och projektera 43 kilometer dubbelspårig järnväg för fjärr- och regionaltåg mellan Stavsjö och Bäckeby. Sträckan är indelad i tre järnvägsplaner: Stavsjö-Loddby, Loddby-Klinga och Klinga-Bäckeby och inkluderar en åtta kilometer lång tunnel genom Kolmårdsbranten och ett nytt resecentrum i Norrköping.

Hänsyn till miljö och kulturmiljövärden

Järnvägen sträcker sig längs varierande miljöer som städer, tätorter, skogar, myrar, sjöar och ängsmarker. Flera delar går dessutom genom områden som är rika på fornlämningar och kulturmiljövärden. Det innebär att omfattande utredningar av marken där järnvägen ska byggas måste göras. Stor hänsyn tas också till hur sträckningen ska dras i naturen på det mest miljövänliga sättet, hur bullerskydd ska se ut samt hur människor och djur ska kunna passera över spåren.

15  mil
4  kommuner
3  regioner

Tunnel avhjälper nivåskillnaden

Ostlänken är tänkt att gå från Kolmårdens höglänta skogar ner till slätten kring Norrköping, vilket innebär en nivåskillnad på över 100 meter. För att de önskade lutningarna på banan ska uppnås kommer en åtta kilometer lång tunnel att byggas, vilket i sin tur ställer stora krav på kompetens inom bergteknik och miljöfrågor.

Helt ny station i Norrköping

I Norrköping kommer Sweco att projektera en ny station bakom dagens befintliga station, vilket innebär utmaningar då flera funktioner ska rymmas på en liten yta. Stationen kommer att ha åtta spår och fyra plattformar och ligga på en bro över dagens befintliga infrastruktur. I anslutning till stationen kommer järnvägen att gå i tunnel under både staden, Motala ström och Himmelstalunds hällristningar.

Ostlänken är ett av de mest komplexa och utmanande järnvägsuppdrag som Sweco har haft och vårt fokus är att hitta en helhetslösning som möjliggör en ny järnvägsanläggning som tar hänsyn till människa, miljö och landskapsbild. – Åsa Cumlin, uppdragsledare på Sweco

Ökad kapacitet i järnvägssystemet

I dagsläget är kapacitetsbristen på järnvägen ett stort problem.  Samtidigt som antalet resenärer ökar, fler tågoperatörer vill köra tåg och alltmer gods transporteras på våra svenska järnvägar, uppstår det problem när det inte finns tillräckligt med kapacitet och plats för fler tåg på vissa sträckor av järnvägen.

Ostlänken nästan fördubblar antalet järnvägsspår på den 16 mil långa sträckan mellan Järna och Linköping. Fler spår ger en ökad kapacitet och då även möjlighet till kortare restider och ökad punktlighet. När de snabba persontågen flyttas till Ostlänken kommer gods- och pendeltåg att få mer plats på de befintliga stambanorna och därmed blir järnvägssystemet mindre sårbart.