Publicerad: 2023-11-28
Sweco: Europas kritiska infrastruktur klarar inte översvämningar orsakade av regn
En rad översvämningar till följd av de senaste årens extremregn har haft förödande ekonomiska konsekvenser i Europa. Samtidigt belyser det nya direktivet om kritiska entiteters motståndskraft (CER), behovet av tålig stadsinfrastruktur. I en studie från Sweco kartläggs kritisk infrastrukturs sårbarhet i 26 europeiska städer, däribland Stockholm. I Stockholm anses vägnätet vara den mest sårbara infrastrukturen, följt av järnvägen på andra plats.
Skyfallen ökar i Europa, och klimatförändringarna förväntas öka ytterligare i frekvens och intensitet. Swecos rapport Expect the Unexpected: Floods and Critical Infrastructure konstaterar att faktorer som urbanisering, föråldrad infrastruktur och geografiskt läge i hög grad påverkar europeiska städers utsatthet för klimatrisker.
Kostnaderna för direkta och indirekta skador till följd av översvämningar orsakade av regn under 2021 överstiger 38 miljarder euro i Nederländerna, Belgien och Tyskland. I Sverige kostade översvämningarna 2014 i Malmö skattebetalarna över 50 miljoner euro (se bilaga B). Enligt Europeiska miljöbyrån uppgick de genomsnittliga årliga väder- och klimatrelaterade skadorna i hela EU till 15,9 miljarder euro under perioden 2011–2020, och förväntas öka.
– Det är viktigt att göra klimatanpassning på objektsnivå. Om en kommun exempelvis anlägger en ny fotbollsplan behöver anpassningar styras efter det aktuella behovet på platsen, säger Mattias Salomonsson, expert på översvämningar och klimatanpassning på Sweco Sverige.
Rapporten framhäver betydelsen av resiliens för social infrastruktur, såsom sjukhus, förskolor och äldreomsorg. Man rekommenderar beslutfattare att kombinera åtgärder som minskar exponering, sårbarhet och följdeffekter, med fokus på timing och kostnadseffektivitet. De känslomässiga och psykologiska effekterna av infrastrukturhaveri får inte heller förbises.
Det kommande CER-direktivet sätter ytterligare press på städerna, som behöver säkerställa kontinuitet för samhällsviktiga tjänster inom 11 kritiska sektorer. Rapportförfattarna har intervjuat företrädare för vatten- och infrastrukturförvaltningar i 26 europeiska städer, däribland Stockholms stad. Enligt kartläggningen bedöms vägnätet vara den mest sårbara infrastrukturen i Stockholm, följt av järnvägen på plats två, medan skolor och förskolor rankas på femte plats.
– Den mest sårbara infrastrukturen handlar om vägnätet, transport och energiförsörjning. Om dessa havererar blir det snabbt konsekvenser för känslig verksamhet som sjukhus och skolor, säger Mattias Salomonsson. (Bilaga C)
Rapporten konstaterar att beslutsfattare bör prioritera att bygga på mindre utsatta platser och i vissa fall även överväga omlokalisering. Att undvika exponering är ofta den mest robusta lösningen.
Om Urban Insight by Sweco
Urban Insight är en serie insiktsrapporter skrivna av Swecos experter om olika aspekter av stadsutveckling ur ett medborgarperspektiv. Läs den senaste rapporten [Expect the Unexpected: Floods and Critical Infrastructure] här.
SAMMANFATTNING AV HUVUDSAKLIGA SLUTSATSER
- Utvärdera sårbarhet och påverkan: Utöver exponering bör riskbedömningar fördjupa sig i sårbarhet på anläggningsnivå, med hänsyn till plats, konstruktion och design.
- Studera kaskadeffekter: Utgå från det ömsesidiga beroendet mellan infrastruktursystem och bedöm kaskadeffekter genom samarbete mellan förvaltande enheter.
- Inkludera social infrastruktur: Inse vikten av social infrastruktur i resiliensinsatser och ta itu med de känslomässiga och psykologiska effekterna av infrastrukturhaveri.
- Sätt upp tydliga mål: Upprätta handlingsinriktade mål med hänsyn till acceptabla risknivåer och kostnadseffektiva investeringar.
- Skapa synergier på anläggningsnivå: Kombinera åtgärder för att minska exponeringen, sårbarheten och följdeffekterna, med fokus på timing och kostnadseffektivitet.
- Välj rätt plats: Prioritera byggnation i mindre farliga områden och överväg flytt under renoveringar.
- Ställ funktionskrav: Utveckla sektorspecifika standarder för klimatresilient infrastruktur.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Sofie Sidoli, presschef Sweco Sverige, sofie.sidoli@sweco.se, 010-484 50 20
Relaterat material
Sweco föreslår tre strategier för att klara extremväder i landets kommuner
Sweco får uppdrag av MSB att utveckla nationell standard för skyfallskarteringar
Live 8 december 2023: Presentation av en ny vägledning om metod för skyfallskartering av tätorter
Swecos rapporter Urban Insight 2023: studier, analyser, med mera